Linfröolja – omega-3 från växtriket

För ett tag sedan läste jag om linfröolja och hur det är ett naturligt tillskott på omega-3. Den säljs i de flesta matvarubutiker och är lättillgänglig. Och dessutom prisvärd. Det finns saker som är värda att veta om denna olja, som inte tycks ha kommit ur garderoben ännu!

Det varierar mellan olika leverantörer, men andelen omega-3 (alfalinolensyra) kan vara upp till mer än 50 g per 100 g olja. Det som är skillnaden mot de omega-3 fettsyror som finns i fet fisk och fiskolja är att i linfröoljan är alfalinolensyran kortkedjad. De andra nämnda fettsyrorna är långkedjade. Kroppen kan delvis omvandla de kortkedjade till långkedjade. Eftersom mest forskning görs på fiskoljan, så är det i nuläget svårt att säga hur effektiv linfröoljans omega-3 är i jämförelse med den i exempelvis fet fisk. Det debatteras i fettdebatten vilka fetter som är bäst. Det som kan vara intressant att veta är att linfröoljan innehåller en stor andel fleromättade fettsyror, vilket länge har ansetts vara ”de goda fetterna” (i förhållande till mättade fetter).

Innehållet är (Zeta linfröolja)

100 g olja

  • Energivärde: 900 kcal/3700 kJ
  • Protein: 0 g
  • Kolhydrater: 0 g
    • varav sockerarter: 0 g
  • Fett: 100 g
    • varav mättat: 10 g
    • enkelomättat: 20 g
    • fleromättade: 70 g
      • varav omega 3: 53,5 g

Att tänka på när det gäller linfröolja

Linfröolja har lätt för att härskna och bli dålig – därför är förvaringen extra viktig. Ha den i skafferiet där det är mörkt eller ännu bättre – i kylskåpet! Det är den höga andelen omega-3 som gör att den är så känslig. Dessutom är den känslig för värme, och det gör att användningen begränsas till ”kalla” rätter.

Matlagning & Inspiration

Som många andra så köpte jag en flaska med linfröolja. Men det var lite svårt att veta vad jag skulle använda den till. Eftersom smaken är säregen så ville jag inte att den skulle ta över i min matlagning. Men ett tips är att ta några teskedar i dressing. Här är ett enkelt recept (som inspiration för att använda oljan!)

  • 0,5 dl olivolja
  • 3 tsk linfröolja
  • 3 msk balsamvinäger
  • 1 tsk dijonsenap
  • salt
  • peppar (jag använder för närvarande afrikansk piripiri)

Blanda!

Kosttillskott?

Att använda oljan som kosttillskott är också ett alternativ, särskilt för dem som inte äter fisk (t ex vegetarianer och veganer). Jag testade att äta en tesked om dagen en kortare period, men föredrar nuförtiden att ta med den i matlagning.

Källa: Livsmedelsverket

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>