Livskick rekommenderar: ”Mattillåtet”, av Gisela van der Ster

Vi på Livskick vill med hela vårt hjärta att våra läsare ska finna balans i livet, och för många handlar det om att för det första bli fri från en ätstörning. En bok som berört – och hjälpt – flera av oss är Mattillåtet. Här är Johanna Ahlstens upplevelser av boken.

mattillatetFörsta gången jag öppnade boken Mattillåtet slutade med att jag hade sträckläst den från pärm till pärm. Den dominerande känslan när jag hade läst färdigt var ren och skär skräck! För första gången insåg jag vad jag hade utsatt min kropp för, vilket pris den hade fått betala för min ätstörning. Ja, läsningen skakade onekligen om mig, men gjorde mig samtidigt motiverad och modig. Mattillåtet är än idag den mest betydelsefulla boken jag läst. Att säga att den räddade livet på mig är kanske att ta i, eller så var det precis så det var. Åtminstone blev den starten på resan mot ett liv utan en ätstörning, och det i sig har för mig varit ovärderligt.

Mattillåtet är skriven av Gisela van der Ster (dietist och doktor i medicinsk vetenskap) som med sitt engagemang, kunskap och gedigna erfarenhet har blivit något av en guru inom behandling av ätstörningar. Hon har förutom Mattillåtet bland annat varit med och skrivit böckerna Ät allt – hellre nästan rätt än exakt fel och Mål i mun – Idrott och ätstörningar, båda mycket informativa och välskrivna.

Giselas mest kända och lästa bok är ändå den fantastiska Mattillåtet. Boken är indelad i två olika delar där den första delen är mestadels faktabaserad och innehåller kapitel med grundläggande teori om de olika näringsämnena (och varför de behövs), om hunger och mättnad, om vikten av regelbundet ätande och att tugga sin mat samt om vad som händer i kroppen vid svält och andra kompensatoriska beteenden (laxering, kräkning, träning). Vi kan också läsa om vad som händer med kroppsuppfattningen vid en ätstörning.

Den andra delen av boken består av en praktisk vägledning som är indelad i 20 systematiska steg för att bli frisk från en ätstörning. Stegen innehåller basala men viktiga byggstenar som exempelvis att salta på maten, att äta mellanmål och så vidare. Ett av mina favorit-steg är ”Steg 13 – ta ner maten från tabuhyllan!”:

”Har du några bevis för att det ena eller andra livsmedlet verkligen har den övernaturliga egenskap du tillskriver det? Oftast brukar ju tanken vara man går upp i vikt av … men är det verkligen så? Jag vill återigen betona att det inte finns några enskilda livsmedel som leder till viktuppgång eller viktnedgång. Du måste lära dig att se till helheten…” (Utdrag från ”Steg 13 – Ta ner maten från tabuhyllan!)

Vissa avsnitt i boken vänder sig till den som enbart svälter medan andra vänder sig till den som hetsäter (oavsett normalvikt, undervikt eller övervikt). Det blir dock tydligt (och det tycker jag är väldigt bra) att de båda tillstånden – svält och hetsätning – har många gemensamma beröringspunkter och att behandlingen i mångt och mycket är densamma (de 20 stegen). Förutom vägledning för den som har en ätstörning så ger även Mattillåtet fina råd till den drabbades anhöriga och närstående.

Mattillåtet är ingen vanlig ”självhjälpsbok” utan något mycket mer än så. Många med mig har upplevt boken som omvälvande och rent av livsförändrande, och att ha den som en trygghet att alltid kunna gå tillbaka till är vanligt bland dem som läst den. Den främsta anledningen till att Mattillåtet verkligen håller i längden är helt enkelt att dess innehåll är sanningen! Mattillåtet följer inga trender, utan grundar sig på kunskap och sunt förnuft. Därför står den sig i det virrvarr av ”expertråd” om kost och dieter som råder idag.

Kanske håller du just nu Mattillåtet i handen för första gången precis som jag gjorde en gång? Om så är fallet rekommenderar jag av hela mitt hjärta att du 1. Läser boken 2. Vågar göra som det står i vägledningen. Att bli frisk är inget du kommer ångra.

Läs mer och beställ boken på Randi förlag.

Mer att läsa

5 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>