Livstilsfaktorer som skyddar dig från benskörhet

Benskörhet eller osteoporos som det också heter drabbar väldigt många. Det är främst kvinnor som blir bensköra och det är oftast efter menopaus (när menstruationen hos en kvinna upphör). Detta beror på att halten av hormonet östrogen i kroppen minskar drastiskt efter menopausen. Östrogen styr nämligen balansen i mellan inlagring och urkalkning av skelettet tillsammans med en rad andra näringsämnen och substanser. Nedan förklarar jag hur bentäthetssystemen fungerar och hur du med enkla medel kan förebygga benskörhet.

Osteoporos styrs av olika faktorer, dels av genetiken (hur kraftig/svag benstomme vi har styrs mycket av vilka föräldrar vi har), fysisk aktivitet, hormonbalans i kroppen samt av olika kostfaktorer.

Som jag nämnde tidigare är det kvinnliga könshormonet östrogen en mycket avgörande faktor. Östrogen stimulerar nämligen nybildningen av benuppbyggarceller (osteoblaster) och hämmar samtidigt produktionen av bennedbrytningsceller (osteoklaster). Ju högre halter vi har i kroppen ju lättare har vi för att behålla en kraftig benstomme. Men efter menopausen så sjunker halterna och det medför en stor risk för urkalkning ur skelettet. En del personer som har drabbats eller som ligger i riskzonen för benskörhet får östrogentabletter och då blir förlusterna blir mycket mindre. Östrogen ges dock inte till alla kvinnor efter menopaus eftersom man har sett att detta även ökar risken för cancer, speciellt bröstcancer.

Genetiken och arvet kan man inte heller göra så mycket åt. Vi kan däremot göra undersökningar hos läkaren för att se om man ligger i riskzon eller bli observant direkt ifall mamma, mormor eller liknande drabbas av benskörhet. Då kan man tänka på de livsstilsfaktorer som finns för att förebygga osteoporos – nämligen kosten och den fysiska aktiviteten.

Fysisk aktivitet är mycket viktigt för att belasta skelettet, för då bryts det nämligen ned vilket stimluerar uppbyggningsprocessen. Fysisk aktivitet såsom promenader, löpning (även fotboll, innebandy, handboll etc), alla former av aerobics som leder till hög belastning på skelettet gör även att skelettet bibehålls starkt länge. Idrotter där kroppens utsätts för stötning är alltså bäst just ur den synvinkeln att vi vill förebygga benskörhet.

Den fysiska aktiviteten är mycket viktig men tillsammans med den faktorn måste vi även tänka på kosten. Vi har två näringsämnen som är extra viktiga att tänka på då de påverkar remodellingen av skelettet. De näringsämnen är kalcium och D-vitamin.

Kalcium finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel. De animaliska källorna är främst mejeriprodukter. Äter man 5 dl mejeriprodukter av något slag täcker man dagsbehovet. Men det finns även vegetabiliska källor, t ex krossade sesamfrön (kalciumet sitter i skalet och måste krossas för bäst upptagningsförmåga i kroppen), gröna bladgrönsaker, broccoli samt berikade ersättningsprodukter  i mejerihyllan såsom havredryck sojadrycker. Har vi brist på kalcium använder kroppen det lager som finns i skelettet och då urkalkas det.

Vår bästa källa av D- vitamin är solen. Att vara fysiskt aktiv utomhus är en därför väldigt bra kombination. D-vitamin hittar vi även i maten, då främst i animaliska livsmedel så som fet fisk och äggula. Men det finns även i mindre mängder i animaliska livsmedel så som Shiitakisvamp och kantareller.  D-vitamin är viktigt då det stimulerar och hjälper kroppen att absorbera kalcium in i benbanken där det utgör sitt kroppslager. Har vi brist på D-vitamin urkalkas skelettet och bryts ner just på grund att kroppen inte kan ta upp och lagra det otroligt viktiga kaliumet.

Sammanfattningsvis kan vi säga att fysisk aktivitet tillsammans med en varierad kost rik på kalcium och D-vitamin utgör två viktiga förebyggande faktorer. Sedan kan man be om östrogentabletter i samråd med sin läkare (detta är dock först efter att man har fått sjukdomen). Gör detta och var rökfri (rökning påverkar skelettet negativt) så har du större chanser att ha ett start och friskt skelett under livets gång.

Bild: Livskick

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>