Må bra av din motion: 6 tankar för ett hållbart träningsliv

Motion är en viktig pusselbit i det vi på Livskick kallar för hållbar hälsa – men reflekterar du någonsin över om du tränar på ett hållbart sätt? Här försöker före detta elitmotionären Linda Lovecraft guida dig till ett liv med träning, som inte samtidigt är att liv enbart för träning.

hållbar träning

Överlag har svenskarna blivit mer stillasittande och vardagsmotionerar mindre. Samtidigt finns det en grupp som tränar mer. Ibland till och med mycket mer, såpass att gränsen mellan vanliga motionärer och elit börjar suddas ut. Lisa Jisei skrev en uppmärksammad debattartikel i Metro för ett år sedan, om att den som bara tränar tre gånger i veckan inte har något att komma med. Hon satte då fingret på något som dittills hade gått relativt obemärkt förbi i samhällsdebatterna: att gränserna börjar förskjutas. Det räcker inte längre att springa några kilometer eller styrketräna lite när andan faller på. Den egna kroppen och prestationen har kommit att bli en arena för självförverkligande, men priset att betala kan bli högt.

Alla som siktar på ett marathon (eller någon annan fysisk prestation) blir inte sjuka, men för en del blir det ett självändamål som tar tid och energi från annat i livet. Ibland finns det ett förtäckt hälsofokus med i spelet, ibland handlar det ”bara” om att man inte har skaffat sig vanor för ett balanserat träningsbeteende.

Händer det att du tänker i dessa banor när det kommer till din egen träning? Vet du innerst inne att det inte är rimligt att träna som du gör i längden? Har du småskador som du inte riktigt vill ta hänsyn till? Eller har omgivningen kommenterat att det verkar som att träningen börjar gå överstyr? Då kan det vara läge att göra en avstämning och se ifall du är på rätt spår.

Fundera över varför du tränar så som du gör

Vad är det för känsla du vill uppnå? Om du inte är elitidrottare och mestadels tränar för att du gillar att åstadkomma resultat, låt den känslan stanna i arbetslivet där du får betalt för den. Ingen mår bra av att prestera både på jobbet och på fritiden i längden.

Fundera över vad du har för målsättning, innerst inne

Går dina mål att uppnå på något annat sätt? Om du till exempel tränar för att förändra din kropps utseende och inte för att du vill förbättra någon specifik färdighet kan du spara mycket tid och energi på att istället göra andra förändringar i ditt liv. Var ärlig och vänlig mot dig själv här.

Fundera på om du tränar på ett sätt som är hållbart över tid

Skulle du kunna träna på det här sättet i princip resten av ditt liv utan att göra avkall på t ex arbete, familjeliv, sociala aktiviteter, egentid och återhämtning? I så fall är det bara att gratulera. Men om du tänker i termer av träning och resultat med en tidsram på ett par veckor, månader eller något år finns risken att du kör på för hårt och fattar ogenomtänkta beslut, med skador som följd. Särskilt om du måste göra stora uppoffringar för att få resten av livet att fungera.

Fundera på om dina målsättningar är realistiska

Alla måste inte göra en Ironman, springa snabbast, hoppa längst eller lyfta tyngst. Därmed inte sagt att det behöver vara fel att försöka. Se bara till att dina målsättningar är satta utifrån dina faktiska förutsättningar och inte utifrån den form, familje- och arbetssituation som du önskade att du befann dig i, så att du ger dig själv ett rättvist utgångsläge.

Ta hjälp av någon utomstående tränare eller coach för att strukturera upp din träning ur ett långsiktigt perspektiv

Det handlar inte om att logga varje sekunds träning med klockor och appar, mäta och analysera (snarare tvärtom), utan om att bevaka att du får en någorlunda jämn progression över tid. Det gör att du håller i längden, både fysiskt och mentalt.

Fundera på om det finns några andra aktiviteter som du skulle vilja göra men inte gör därför att din vanliga träning tar för mycket tid och energi

Vad är det du väljer bort när du lägger till ytterligare ett träningspass? Finns det aktiviteter eller känslor du flyr ifrån genom träningen? Finns det aktiviteter som skulle kunna ge dig mer energi och livsglädje? I så fall, vilka? (Och låt dem få utrymme i ditt liv!) Kanske är det nu du ska ta dykcertifikat, vila mer, gå med i en bokklubb, stå på händer, meditera, rida, gå på lina, vindsurfa, eller något helt annat? Här är 12 tips som kan hjälpa dig på vägen.


Om du märker att ditt träningsliv inte är hållbart – genom att du till exempel tappar motivation, drar på dig skador, upplever viktförändringar, får sömnstörningar eller på något annat sätt inte mår bra – är det hög tid att dra i handbromsen. Det är aldrig för sent att börja ta hand om sig själv och sin kropp, så att du håller för ett långt liv.

Idrottarens återhämtningsbok kan ge dig strategier för en mer effektiv återhämtning. En samtalskontakt kan ge dig perspektiv på tillvaron och hjälpa dig att hitta tillbaka till dina värderingar och hjälpa dig att få balans i tillvaron.

Har du själv fler tips? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan!

Text: Linda Lovecraft

Relaterade artiklar

3 kommentarer

  1. Pingback: Borde-träningen | Liselotte Howard

  2. Pingback: Lev med din kropp i sommar – boktips inför ”Beach 2016” | Livskick

  3. Pingback: Mer om medvetet ätande: bok- och länkttips till dig som vill äta annorlunda | Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *