Mat- och motionsskolan: bensträckare har stor inverkan på hälsan

Karolinska Institutet samt Livsstilsmottagningen vid Karolinska Universitetssjukhuset håller i ett populärt seminarium under Allt för hälsan: Mat- och motionsskolan. Man vill inspirera till bättre mathållning, men också visa på de senaste forskningsrönen.

mai lis

Mai-Lis Hellénius. Foto: Ulf Sirborn

En av dem som föreläser är Mai-Lis Hellénius, som är professor och överläkare. Hon tycker att det är viktigt att den kunskap som finns, också förmedlas på ett enkelt sätt till gemene man. Därför blir det extra viktigt att komma med bra tips, när det gäller mat och motion. Samtidigt ska det finnas en fast förankring i forskningen.

Ett av de senaste rönen är vardagsmotion, där en bensträckare har större vikt än vad man kan tro – regelbundna pauser under våra arbetsdagar kan leda till långsiktig hälsa.

— Vi i Sverige är duktiga på motionera, berättar hon. Men vi toppar också listan över stillasittande. Det har gått så pass långt att man har myntat begreppet: ”sitting is the new smoking”. En annan benämning på vårt stillasittande är ”skärmsjukan”. Att kroppen inte mår bra innebär att de som sitter mer än de som rör sig, är oftare drabbade av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och även vissa cancerformer.

Men det finns mycket man kan göra. Några tips på vägen:

  1. anordna walk&talk-möten
  2. ta en paus varje halvtimme; det finns smarta appar och program för det
  3. leta tillfällen för vardagsmotion – håll utkik!

Under Mat-och motionsskolans seminarier kommer även den senaste uppdateringen av de Nordiska Näringsrekommendationerna att tas upp, ett av de tyngsta kostdokumenten i världen just nu.

Programmet för Mat- och motionsskolan

Professor Mai-Lis Hellénius
Stå upp och förläng livet!

Specialistsjuksköterska Matthias Lidin
Den aktiva soffpotatisen

Docent Mattias Damberg
Mat för långsiktig hälsa

Sjuksköterska Ellen Segerhag
Smarta val på tallriken

Tider: fredag och lördag, 11-13 och 15-17 på Allt för hälsan, Stockholmsmässan

En bensträckares betydelse

Att vara muskulärt inaktiv, trots träning på fritiden, leder till nästan total avsaknad av muskelkontraktioner i de stora muskelgrupperna runt ben, höfter och bål. Musklernas energiomsättning och blodflödet genom våra kärl är låg, och när det sker under långa stunder på dagen är det en riskfaktor för olika typer av ohälsa.

Små, till synes betydelselösa avbrott, så kallade bensträckare, gör skillnad. Till och med lite rörelse kan påverka musklerna positivt – vi får igång enzymsystemet, blodsocker och -fetter bryts ned och produktion av antiinflammatoriska proteiner sätts igång. Det är det långvariga stillasittandet som vi behöver bli bättre på att avbryta.

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>