”Matrevolutionen”, av Andreas Eenfeldt

Slipp sjukdomar och besvärande sjukdomar och symtom som diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter, eksem, akne samt övervikt och fetma. Allt detta påstår sig författaren och allmänläkaren till den nya boken Matrevolutionen Andreas Eenfeldt bota med hjälp av den lågkolhydratskost han beskriver i sin bok. Dessutom håller man sig mätt och slipper allt sötsug. Men hur går man tillväga och vad består den här lågkolhydratskosten av?

Jo, hemligheten är att äta ”riktig” mat, sådan mat som vi människor alltid har ätit, i alla tider. Riktig mat är kött, fågel, fisk, ägg och feta mejeriprodukter. Vidare ska man utesluta alla former av kolhydrater såsom pasta, ris, bröd, gröt, söta drycker och frukt. De enda kolhydraterna man bör ha med i sin kost är de som kommer från grönsaker som växer ovanpå jorden som sallad, blomkål, broccoli, tomat, paprika och så vidare.

Att man går ner i vikt av denna kosthållning är ett faktum, det gör de allra flesta – om man har ett par extrakilon vill säga. Så där har författaren rätt. Men hur mår man vid en sådan här kosthållning? För i boken nämns inte mycket om motionsdelen till exempel. Det som skrivs är att motion är en bonus, något som en kropp inte behöver för att gå ner i vikt. Då väcks istället frågan, utövar vi fysiska aktiviteter för att endast gå ner i vikt? Nej, så klart inte! Fysisk aktivitet bidrar till så mycket mer, ett starkare hjärta, högre koncentrationsförmåga, mer ork i vardagslivet och fler levnadsår är bara ett fåtal av alla vinster som fysisk aktivitet bidrar med.

Däremot är författaren väldigt smart då han inte trycker på motionsvanor så mycket. Det är säkert för att han i sin läkarroll är väl medveten om att fysisk aktivitet kräver en del kolhydrater för att få bästa resultat. Läsaren får aldrig veta att kolhydrater i samband med träningstillfället är väldigt viktigt för kroppen och för alla idrottande människor.

Författaren använder dessutom väldigt diffusa exempel för att stödja sina påståenden om att man kan bli frisk från andra sjukdomar så som diabetes och metabola sjukdomar (vilket bland annat innefattar höga blodfetter och högt blodtryck). Det finns inga vetenskapliga studier som stöder teorin. De enda studier som finns handlar om viktnedgång – inte om sjukdom.

Listan över sådana här misstolkningar och felbedömningar blir lång. Visst är metoden bra just för viktnedgång och fungerar säkert för de allra flesta som vill gå ner i vikt, men det finns även många frågor som inte kan bli besvarade än. Vad händer på längre sikt; hur väl försvinner egentligen sötsuget; hur upplevs den bristande variationen av livsmedelsval; hur fungerar det i sociala sammanhang; vad händer om vi ruckar på kosthållningen ett par dagar; vad händer om vi motionerar i samband med kosten? Detta är en liten del av alla de frågetecken jag ser med boken och med metoden. Kanske individerna själva kan beskriva och förklara men varför nämns de inte i boken?

Så nej, jag tror inte att denna låghydratsfattiga kost skulle bota alla de sjukdomar som beskrivs i boken. Men forskningen kommer snart ikapp och det ska bli spännande att se.

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>