Meditation och dess fördelar – Transcendental Meditation

Att meditera är ingenting nytt, människor har mediterat på ett eller annat sätt i tusentals år. Under de senaste årtionden har den västerländska vetenskapen –  på senare år neurovetenskapen – visat ett ökat intresse för meditationen och dess effekter. I och med stora framsteg i tekniken har neuroforskare kunnat se vilka förändringar som händer i hjärnan när en person mediterar, bland annat genom att använda MRI-maskiner.

ringar710

Sara Lazar är en av de forskare som studerat meditationens och yogans påverkan på hjärnan och människors mående, och hon berättade om sina upptäckter på ett TED Talk.

Några av fördelarna med meditation som Sara Lazar nämner i sin föreläsning:

Fördelar för mående:

  • Upplever mindre stress
  • Bättre uppmärksamhetsförmåga
  • Bättre livskvalitet
  • Mer glädjefyllt liv
  • Personer som lider av smärta, sömnlöshet eller depression upplever minskade symptom

Förändringar i hjärnan:

  • Prefrontala cortex, den främre delen av hjärnans pannlob, där arbetsminne och beslutsfattande har sitt säte, krymper ju äldre vi blir och därför blir minnet sämre med åldern. Människor i 50-årsåldern som mediterar har samma mängd cortex som en 25-årig person som inte mediterar. Detta tyder på att meditationen saktar ner nedbrytningen av den kortikala strukturen.
  • Temporoparietalområdet, sätet för empati och medkänsla, blir större med regelbunden meditation.
  • Amygdalan, stresscentret, krymper med regelbunden meditation.

Transcendental Meditation (TM)

Det finns naturligtvis många olika sorters meditationstekniker och det gäller att hitta den rätta för den som vill börja meditera. Till exempel: Zen-meditation, Vipassana, Sungazing – och på senaste tiden har mindfulness-meditation blivit populärt.

En annan teknik är Transcendental Meditation (TM). TM har blivit omtyckt i och med att det är en teknik som anses lätt att lära sig – och antagligen också för att många kända personer pratar öppet om hur TM har hjälpt dem i deras liv (det är även värt att nämna att 6 miljoner vanliga människor, icke kändisar, världen över har lärt sig att meditera med TM-tekniken). TM kan en person välja att göra var som helst. Många gör det på vägen till jobbet om de åker buss eller tåg, eftersom tekniken inte kräver att den som praktiserar sitter på något speciellt sätt eller säger något högt.

På 1950-talet utvecklade Maharashi Maheh Yogi metoden utifrån gamla traditioner och idag är TM en teknik som används bland annat till att minska stress, förbättra hälsa, hjälpa vid sömnproblem, minska oro, få ökad energi, få bättre självkännedom och självkänsla, och minska konflikter i livet.

Inom TM betyder att transcendera att vara sig själv. Kanske skulle också ”att hitta tillbaka till sig själv och sin kreativitet” kunna beskriva vad som händer när en person utövar TM. Att regelbundet praktisera TM leder till ett lugn; det är läkande för kropp och sinne, och är en väg att hitta till mening och glädje i livet. Det är viktigt att komma ihåg att TM är en teknik – inte en religion eller en livsstil – ett sätt att hitta en lugn stund och orka fortsätta med vardagslivet på ett bra sätt.

Vad som kan uppfattas som annorlunda med TM, i jämförelse med många andra meditationstekniker, är att inte tvinga tanken att inte tänka. Ju mer tanken förbjuds ju svårare blir det att inte tänka. Därför handlar TM inte om att styra sinnet utan tekniken handlar om att låta sinnet komma dit av sig själv – för att det är dit sinnet vill komma.

Transcendental Meditation utövas 20 minuter på morgonen och 20 minuter på kvällen och ett tyst upprepande av ett mantra är centralt. Utmaningen är inte att lära sig tekniken – hjälp och handledning finns att få under utbildningen och efter avslutad utbildning. Utmaningen kanske istället ligger i att tillåta sig själv denna stund både morgon och kväll för att uppnå de satta resultaten (och mycket mer). Att lägga 20 minuter av sin tid är inte så mycket, men kan ändå betyda ett aktivt val av TM istället för TV-tittande, en halvtimme mer sömn eller något annat.

Mer information och källor:

 

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>