Meditera för välbefinnandets skull

Tack vare vår hjärna har vi kunnat utveckla avancerad teknik och fantastisk medicin som räddar miljontals liv varje år. Hjärnan hjälper oss att tänka kreativt, resonera och ta hänsyn till andra. Men trots detta kan den ställa till det för oss. Oförmågan att stänga av den kan vara ett hinder. Vår hjärna kan plåga oss med rädslor att misslyckas eller vad andra ska tycka om oss.  Med hjälp av meditation och avslappning kan vi få tyst på vårt inre ältande, slå bort negativa tankar och istället skapa en känsla av lugn och ro.

Studier har visat att meditation är mer effektivt när det gäller att förebygga och motverka stress än vanlig vila. Den allra senaste forskningen menar också att hjärnan repareras vid meditation, något man tidigare trott inte var möjligt.

Det finns fortfarande en del som associerar meditation med humbug och avancerade kroppsställningar utförda av gurun på ett högt berg långt borta i Indien. Så är det naturligtvis inte. Den vanligaste och enklaste typen av meditation kan du utföra i princip där du sitter. Den handlar om att koncentrera sig på sin egen andning under 10 minuter:

  • Börja med att sätta dig tillrätta på en stol. Rak i ryggen, med båda fötterna mot marken och händerna vilandes i knäna.
  • Slut ögonen och slappna av. Andas normalt en stund.
  • Fokusera sedan på din andning. Känn efter hur luften går in och ut när du andas. Efter varje utandning, men före inandning räknar du tyst för dig själv ”ett”. Sedan tar du ett nytt andetag, andas ut och räknar ”två”. Fortsätt så tills du kommer till ”fem”. Börja då om från ”ett” igen.
  • Du kommer snart att märka att en massa tankar försöker distrahera dig från räkningen. Så fort du märker att din uppmärksamhet har avletts ska du fokusera dig på andningen igen och börja räkna från ett.
  • Gör detta under tio minuter. Öppna sedan ögonen och sträck på kroppen.

Är man ovan vid att meditera kan det till en början vara svårt att koncentrera sig, både mentalt och fysiskt. Det är lätt att tappa fokus och börja fundera på allt annat runt om kring. Kroppen kan också reagera. Det är inte ovanligt att fingrar och tår vill röra sig, eller att det känns som att man måste klia sig. Men med tiden blir det lättare. Gör du det till en vana kommer du snart att märka skillnad i både kropp och sinne. Du kommer att känna dig lugnare, piggare och mer harmonisk. Lycka till!

Av Tanja Pitkänen

Bild: FreeDigitalPhotos.net

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>