Mellanmålet – viktigt för kroppen

Små barn behöver äta ofta, gärna varannan eller var tredje timme – inga stora mål men något litet för att fylla på förråden. Mellanmål, alltså mål mellan de stora måltiderna, är bra för oss även när vi blir äldre.

mellanmål, äta, småmål, måltider, energi, blodsocker

Genom att äta mellanmål, det vill säga små mål mellan de stora huvudmålen, undviker vi att bli vrålhungriga till nästa måltid. Det är annars lätt hänt att vi äter mer än vad vi tänkt oss eller behöver. Det tar upp till 20 minuter för kroppen att känna att den är mätt. Äter vi stora mängder under kort tid hinner kroppen inte skicka några mättnadssignaler, vilket gör att vi gärna tar en portion till i onödan.

Jämna ut blodsockret
Kroppen strävar alltid efter att vara i balans och vill hålla en jämn blodsockerkurva för att undvika dippar och akut hunger. Genom att äta regelbundet och äta mat som är av bra kvalité (såsom grönsaker, frukt och fullkornsprodukter), blir blodsockerkurvan jämnare. Sockerrika produkter, som man ofta blir sugen på när blodsockret är lågt, får sockerkurvan att skjuta i höjden – men den dalar lika fort och man blir snabbt hungrig igen.

Typiska sockerrika produkter är godis, bullar och kakor men också vitt bröd och ljus pasta och vitt ris. Kroppen mår bättre om blodsockerkurvan ligger på en jämn nivå istället för att åka berg- och dalbana. Mellanmål kan minska den akuta hungern och jämna ut blodsockerkurvan så att vi klarar av att äta i lugn och ro istället för att stressa eller slänga i oss maten.

Välj bra mellanmål
En frukt är alltid ett bra mellanmål men komplettera gärna med något, ett äpple räcker inte om middagen är flera timmar bort. Ät gärna frukten tillsammans med lite kvarg, keso eller fil.

En grov smörgås, naturella nötter, frukt, kokta ägg, keso, kvarg, fil och yoghurt är bra förslag på mellanmål. Proteinrika livsmedel har den utmärkta egenskapen att de mättar bra och ger en varaktig mättnadskänsla.

Text & bild: Sanna Andersson

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>