Mia Fernando – Fysioterapeuten som ger kvinnohälsa ett ansikte

Efter att fysioterapeuten Mia Fernando råkat ut för en förlossningsskada så fick hon upp ögonen för kvinnohälsa och kom därmed att helt och hållet ändra sin fysioterapeutiska inriktning. Idag arbetar hon uteslutande med gravida, nyförlösta och kvinnor med gynekologiska besvär. Mia är samtidigt på väg att fullfölja sin treåriga specialistutbildning inom obstetrik, gynekologi och urologi. Parallellt med detta så driver hon bloggen ”Baking Babies” tillsammans med sin man Joseph. Bloggen startades som en allmän gravidblogg, men efter Mias förlossningsskada 2012 så blev sidan alltmer inriktad på just fysioterapi med fokus på kvinnohälsa. Nyligen blev ”Baking Babies” nominerad till priset Guldhjärtat med följande motivering:

”Mia Fernando förmedlar bra och evidensbaserade träningsråd gällande kvinnors hälsa! Hennes faktaspäckade inlägg är aldrig är tråkiga. Hennes sätt att lyfta vetenskapliga rön till allmänheten är unika och lättlästa. Hon lyfter ett ämne som berör halva befolkningen, men som det ändå aldrig pratas om. Mia sprider med passion viktig information och kunskap om kvinnohälsa. I en värld där träningsrön och hälsoforskning är fokuserad på den manliga kroppen gör Mia allt för att sprida kunskapen om kvinnors vardagshälsa. Medan hälsotrenden och debatten ofta styrs av tyckande och långt ifrån vetenskapliga argument bidrar Mia med en röst baserad på forskning och sin egen långa utbildning och erfarenhet av fysioterapi. Bloggen är fantastisk och har gett mig så mycket fakta, information och inspiration om hur jag kan träna efter förlossning.”

Livskick träffade Mia för att låta henne berätta mer om sitt inspirerande och viktiga vägval.

Hej Mia! Stort grattis till nomineringen!

—Hej och tack! Jag blir fortfarande glad varje gång jag tänker på att människor lagt ner sin tid på att nominera och rösta på mig!

Du jobbar heltid, har två små barn, driver en framgångsrik blogg och håller dessutom på att vidareutbilda dig, hur hinner och orkar du med allt?

—Det här är ingen lätt fråga att svara på! Det är nog lite olika faktorer som gör att jag hinner och orkar. Någonting i hur jag och min hjärna fungerar gör att jag kan läsa, ta in och bearbeta information och skriva väldigt snabbt. Jag har också en väldigt kort väg mellan beslut och aktion och om jag tänker tanken: ”Jag skulle vilja skriva ett blogginlägg om bäckenbälten”, då börjar jag i samma sekund att leta information till ett sådant inlägg. Sedan tänker jag ofta att jag har ganska gott om tid och känner mig sällan stressad. Antar att jag liksom ”hittat min grej” och lärt mig att utnyttja mina styrkor. Jag är nog också en tvättäkta nörd och kan ibland bli mer tillfredsställd eller återhämtad av att lära mig något nytt än av att till exempel kolla på film.

Vissa skulle nog kalla dig för en ”typ A-människa”, stämmer det tror du?

—Jag vet inte? Jag är absolut inte någon tävlingsmänniska. Jag är driven och framåt och uppfattas nog i vissa sammanhang som en ledarpersonlighet, men jag kan också vara den som styrker längs väggarna och är blyg.

Vad är det bästa med att jobba med kvinnors hälsa på det sätt som du gör?

—Att känna att jag kan göra en viktig skillnad vad gäller andra människors hälsa. Jag har ju också en egen upplevelse en förlossningsskada, med allt som hör till en sådan. Smärta, oro, skam och ensamhet. Jag älskar att ibland få vara den som gör att någon annan upplever sig mindre ensam. Jag upplever det också som en feministisk viktig sak, att vara en del av en hälso- och sjukvård som tar kvinnor på allvar.

Finns det några nackdelar med din inriktning?

—Min farhåga när jag började jobba gynekologiskt inriktat var att mina patienter skulle tro att jag enbart sysslar med bäckenbottenbedömningar, och att jag ALDRIG skulle få göra något annat. Men farhågorna har visat sig vara helt felaktiga. Jag kan få vara med på en hel resa där en kvinna kommer till mig för en bedömning av något så privat som bäckenbotten, men där vi i slutet av behandlingen är i gymmet och testar ut ett gymprogram för resten av kroppen. Min oro att bara bli ”snippgymnasten” stämde alltså inte!

Var ser du dig själv om fem år?

—Jag vill liksom alltid framåt vad gäller att lära mig saker och bli bättre rent kliniskt, och om fem år vill jag vara en färdig fysioterapeutspecialist. Jag hoppas även att jag fortsätter att vara en ”influencer” både vad gäller fysioterapi och kvinnohälsa.

Du är väldigt öppen och rakt på sak och på bloggen pratas det ogenerat om allt som rör de ”nedre regionerna”, finns det inget som är för pinsamt?

—Pinsamt vet jag faktiskt inte, men jag strävar efter att behandla kroppen och dess funktioner med värdighet. Även mer tabubelagda ämnen kan lyftas upp och tas fram i ljuset. Med rätt vinkel och fokus finns det nog inget som är för pinsamt. Däremot finns det ju naturligtvis grejer om mig själv och min familj som jag inte delar med mig av på bloggen, av en rad olika anledningar.

Vad skulle du önska mer av inom området kvinnohälsa?

—Generellt sett skulle jag vilja ha ett perspektiv inom vården där kvinnor anses vara de som känner sina kroppar bäst. Kvinnor ska inte behöva uppleva sig så ifrågasatta när de söker vård för saker som har att göra med graviditeter, förlossningar och underlivsrelaterade besvär. Och inom friskvården/träningsbranschen skulle jag önska att kvinnors behov av anpassad träning lyftes fram och att kunskaperna ökade. Jag upplever ofta att anställda inom träningsbranschen har skrämmande låga kunskaper om bäckenbotten, en muskelgrupp som är oerhört relevant för en kvinnas förmåga att belasta resten av kroppen.

Tre (fysioterapeutiska) tips som du tycker att alla kvinnor borde ta till sig?
  1. Du är normal. Som du ser ut och som din kropp fungerar är i grunden normalt. Du måste inte förändra dig!
  2. Det är inte normalt att ha ont i kroppen, kissa på sig eller att samlag gör ont. Många kvinnor söker inte hjälp för besvär som faktiskt går att behandla framgångsrikt. Sök hellre hjälp en gång för mycket än en gång för lite!
  3. Du har nytta av att promenera raskt minst 150 minuter i veckan, sätta dig ner långsamt utan duns alla gånger du ska sätta dig ner och knipa minst 30 knip om dagen. Dessa förhållandevis små insatser kan göra stor långsiktig positiv inverkan på din hälsa!

Läs mer om och av Mia på bloggen Baking Babies och på Instagram.

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>