Mindful Eating – att lära sig äta med känsla (men inte utifrån känslor)

Allt fler studier visar att ett långsamt och eftertänksamt ätande kan hjälpa individer att lära sig äta på ett balanserat sätt, genom att känna igen skillnaden mellan känslomässig och fysisk hunger. Detta är även en trend som visar sig runtom i världen och som kallas Mindful Eating. Precis som namnet avslöjar bygger det på mindfulness, som handlar om att vara närvarande här och nu – ett effektivt sätt att hantera stress.

mindfuleating

Om vi applicerar det på mat, så handlar det om att:

  • lägga märke till färg, doft, smak och konsistens
  • tugga sakta
  • inte distraheras av böcker, tidningar eller TV
  • vara medveten om hur du känner inför maten
  • lära dig hantera skamkänslor och ångest kring mat
  • minska skuldbeläggande av livsmedelsval och ätande
  • öka njutningen av mat
  • tänka på varifrån maten kommer och effekterna av dess produktion
  • respektera din egen kunskap och insikt
  • bli medveten om signaler för fysisk hunger och mättnad, och låta det leda dina beslut för när du ska börja och sluta äta

De här enkla punkterna kan hjälpa dig göra medvetna val och samtidigt njuta mer av maten.

Börja långsamt. Försök inte ändra ditt ätbeteende över en natt. Börja med t ex ett mellanmål per dag och en lunch eller middag per vecka.

Bara ät. Ingen mobil, ingen dator. Ingen tidning, ingen surfplatta. Ingen multitasking. Ge all din uppmärksamhet till maten. Sätt en timer på 20 minuter, och ta den tiden på dig för att äta upp en normalstor måltid. (Försök gärna att äta med andra handen: om du är högerhänt, håll gaffeln i andra handen när du äter.)

Var uppmärksam. Smaka verkligen på varje tugga. Tugga sakta. Dra in dofterna. Observera den enkla skönheten hos varje sak du äter. Njut.

Pausa. Plöj inte igenom din måltid, utan lägg ner besticken och slappna av mellan tuggorna.

Reflektera. Tänk på varifrån maten kommer och produktionens effekter på miljön. Vem odlade, skördade, transporterade och lagade din mat?

Var medveten om varför du äter. Är du hungrig – behöver kroppen energi? Söker du njutning? Äter du för att du är uttråkad, eller för att dämpa känslor av olika slag? Gör dina val kring maten medvetna, men utan skuldbeläggande.

Laga maten själv. Odla det du kan odla, även om det bara är basilika i en kruka. Att laga maten själv hjälper dig att uppskatta den.

Frisk & Fri – riksföringen mot ätstörningar har i samarbete med Studieförbundet Sensus tagit fram en utbildning i Mindful Eating: ATT ÄTA – mindfulness för kropp och knopp. Läs mer om det här!

Källor:

Bild: Pixabay

Mer att läsa

8 kommentarer

  1. 2

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>