Mindful matlagning

Sluta inte att läsa – för visst vet jag att du har översköljts av trenden Mindfulness. Den kom, den såg och den segrade, inte minst i bokhandlarna, i träningssalen, och på arbetsplatsen. Men det finns en aspekt som gör att mindfulness kan komma in naturligt – och det är via matlagningen!

Jag har konstaterat att jag ofta lagar mat mekaniskt – i en processartad stil. Ofta ska det diskas samtidigt och parallella aktiviteter är hela tiden igång. Men det finns tillfällen då jag helt enkelt låter matlagningen bli en del av mig och jag märker att något händer inom mig. De gångerna kan vara när det hackas koriander – en krydda vars lukt och smak är outstanding. Den går använda i soppor, thailändska rätter eller varför inte i en sallad? Persilja likaså – dess lukt gör faktiskt att jag känner mig hälsosam. Minnen kommer fram, jag får lust att laga nyttig mat, jag känner att jag är närvarande.

Ta även vara på ditt luktsinne. Kaffet som luktar på morgonen när det bryggs påminner om trygghet och det blir kanske lättare att gå upp. Uppmärksamhet är ju en av pelarna för mindfulness. Doften av te kan ge oss olika påminnelser om svunna tider; trots att vi är här och nu. Jag kan rekommendera kamomillte, vars lugnande effekter också finns på luktnivå (så upplever jag det i alla fall). Mina tre-i-topp vad gäller lukter:

  • Koriander (påminner mig om Thailand)
  • Kaffe (Trygghet och Kreativitet)
  • Oregano (Stabilitet och Trädgårdsassociationer)

Smaksinnet kan också få sig en övning i mindfulness; du kan smaka av när du lagar – försök att vara extra uppmärksam vid kryddningen av grytor, soppor eller andra rätter. Smaker kan också ge oss tankar och känslor, till och med stekos kan vara mindfulvänligt. Doften av pannkakor gör nog oss alla till barn igen. Vill du bli en riktigt mindful person kan du bli expert på kaffe genom att känna dess smak, och var på tungan smaken känns, eftersmak och så vidare. Att vara sommelier är att vara mindful, tycker jag! Än en gång vill jag rekommendera kamomillte men denna gång med äppelsmak (Lugn och Trygghet)

Lukter, smaker – låt oss inte glömma färger – använd din fantasi när du lagar mat. Ett tips är att göra udda sallader, till exempel råkostsallader. Riv en rödbeta och en morot. Lägg till gula russin, hackad koriander. Inte bara nyttigt för kroppen, men också för knoppen!

Satsa på att vara mindful nästa gång du lagar mat, använd sinnena och berätta gärna för oss hur det gick!

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>