Motion kan vara en prestationshöjare på arbetsplatsen

Fysisk aktivitet stärker muskler, ökar stresstålighet och främjar fysiologiska processer i kroppen som exempelvis blodcirkulation och matsmältning. Visste du att motion även kan främja din arbetsrelaterade prestationsförmåga?

vardagsmotion

En av de viktigaste faktorerna för att vi ska prestera väl på arbetsplatsen är att vi mår bra. Det ligger alltså i de flesta arbetsgivares intresse att ta hand om sina anställda och ge dem verktyg och stöd för att främja sin hälsa och sitt välbefinnande*. Många arbetsgivare har insett värdet av detta och tillhandahåller en friskvårdspeng. Begreppet friskvård är stort, och pengarna brukar kunna användas till massage eller ett gymkort. Det viktigaste att tänka på är att du gör det som känns bäst för dig själv. Den motion du utövar får inte kännas olustig eller påtvingad, för då kommer sannolikt prestationen att minska istället för att öka.

Motion ökar produktiviteten – efter ett tag

En studie som genomfördes av forskare vid University of Minnesota antyder att produktiviteten faktiskt ökar med motion. Under ett års tid studerade forskarna en grupp kontorsanställda som fick byta ut sin kontorsstol mot ett löpband. De anställda höll en medelhastighet på 3,2 km/h, vilket motsvarar en behaglig promenadtakt. Till en början sjönk produktiviteten, mest sannolikt på grund av att försökspersonerna behövde vänja sig vid förändringen, men efter ungefär en månad kunde man se att deras prestationer istället ökade. Man tillskriver mycket av denna effekt till ett ökat blodflöde till hjärnan, och därmed mer syre till hjärncellerna.

Tyvärr kanske just din arbetsgivare inte blir förtjust av tanken på att införskaffa löpband till alla anställda. Det är ju trots allt en utgift som kanske inte kan prioriteras. Dessutom kan är det tvivelaktigt att det behöver vara kontinuerlig fysisk aktivitet samtidigt som man arbetar, eftersom fysisk aktivitet och motion stärker kroppen och dess funktioner även på sikt.

Vardagsmotion funkar också

Det finns små knep som presenterats många gånger förr, men vi repeterar några av dem. Dessa kräver inte mycket tid och kan användas i vardagen även för dem som inte har tillgång till eller möjlighet att utnyttja sitt friskvårdsbidrag:

  • Stå upp och arbeta ibland. När vi står upp aktiveras de stora musklerna i kroppen och bröstkorgen öppnas vilket ger mer utrymme när vi andas och ger mer syre till hjärnan. Många arbetsgivare köper in höj- och sänkbara skrivbord som är ergonomiska.
  • Promenera eller cykla till jobbet. Pendlar du till en annan stad kanske du åker kollektivt och kan promenera eller cykla till stationen.
  • Ta en paus. Om det finns utrymme så kan en liten paus med lätta stretchövningar vara både skönt och gynnsamt. Sträck armarna så högt upp du kan och vicka på tårna.
  • Ta frisk luft. Har du tid över på lunchrasten? En nypa frisk luft kan göra underverk. En kort promenad kan pigga upp inför resten av arbetspasset.

*Livskick vidhåller dock att företaget ska uppmuntra, inte tvinga, sina anställda att motionera.

Studien: Avner Ben-Ner, Darla J. Hamann, Gabriel Koepp, Chimnay U. Manohar, James Levine. Treadmill Workstations: The Effects of Walking while Working on Physical Activity and Work Performance. PLoS ONE, 2014; 9 (2): e88620 DOI:10.1371/journal.pone.0088620

Läs också: Så blir du ett proffs på vardagsmotion – och motverkar det skadliga stillasittandet

Bild: Livskick

Av Emma Engvall

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>