Motverka stress och ångest med motion

Motion kan hjälpa till att motverka stress och motion, enligt en ny studie. Även känslomässig och mental hälsa drar fördelar som varar långt efter att motionspasset är över.

Vi vet att motion har många fördelar, men det har inte funnits så mycket kunskap om hur stor effekt det har på vår känslomässiga hälsa, och huruvida dessa positiva effekter varar när man sedan möts av stress. I undersökningen fann man att motion inte bara minskar ångest, utan också hjälper till så att man bättre kan bibehålla den minskade ångesten när man möter känslomässigt svåra händelser.

Friska universitetsstudenter fick köra 30-minutersperioder med tyst vila och måttligt intensiv cykling om vartannat, och forskarna jämförde effekterna av detta på studenternas ångestnivåer – före aktiviteten och 15 minuter efter. Ångestnivåerna mättes en tredje gång efter att studenterna fått titta på ett antal både neutrala och emotionellt högstimulerande bilder.

Bilderna togs från en speciell databas som gjorts för att stimulera alla möjliga känslomässiga upplevelser vi kan ha i vardagen. Det kan handla om allt från bebisar, familjer, hundvalpar och aptitlig mat, andra saker som tallrikar, koppar, möbler, städer, landskap – till väldigt otrevliga bilder som illustrerar våld, krig och andra hemska saker.

Både motion och tyst vila lättade i början deltagarnas ångest. Efter att ha tittat på 90 emotionellt stimulerande bilder under 20 minuter, var det dock bara de studenter som motionerat som kunde behålla den låga nivån av ångest.

Att ta en rask promenad en stund (eller vilken annan aktivitet som helst) kan verkligen göra under för själen!

Källa: University of Maryland

Bild: SXC

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>