Myten om omega-6 och arteriell inflammation

I debatten som Pernilla medverkade i på Interfood mässan i Göteborg hävdade Lars Wilsson att för mycket omega-6 (som finns i större mängder i vegetabiliskt fett, nötter och frön) orskar inflammation i kroppen. Nu visar en artikel i tidningen Circulation att omega-6 inte alls bidrar till arteriell inflammation, och vidare att omega-6 faktiskt har fördelaktiga effekter på ett hälsosamt hjärta.

Detta rekommenderas av American Heart Association:

  • De flesta människor bör få minst 5 – 10 % av sitt totala kaloriintag genom omega-6 fettsyror. Det skulle innebära ca 12 gram och motsvaras av 1 msk rapsolja, 1 dl tofu eller 1 msk solrosfrön.
  • Genom att byta ut mättat fett mot fleromättat fett, rika på omega-6, kan risken för hjärt- och kärlsjukdom minskas. Mättat fett finns i kött, feta mjölkprodukter, kokosfett och palmolja.
  • Högre intag av omega-6 kan förbättra insulinresistensen, minska risken för diabetes och sänka blodtrycket.

Detta skulle alltså innebära ännu fler anledningar att byta ut animaliskt fett mot vegetabiliskt (alltså nötter, frön, etc).

Så här ser deras lista på fetter ut, jämförande bra och dåliga:

Mycket fördelaktigt: Omega-3, fleromättat fett. Finns i fet fisk, skaldjur, linfrön, valnötter, raps.

Fördelaktigt: Omega-6, fleromättat fett. Finns i nötter, frön, vegetabiliska oljor (solros-, majs-, sojabönsolja).

Bra: Enkelomättat fett. Finns i raps- och olivolja.

Undvik/begränsa: Mättat fett. Finns i animaliska produkter som feta mjölkprodukter (smör, grädde, ost) och kött. Finns även i kokos- och palmolja.

Undvik/begränsa: Transfett. Finns i fabrikstillverkad mat som margarin och annat färdigmat.

Här finns en pdf med den fullständiga listan.

Bild: stock.xchng

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>