Nio ”hälsosamma” saker att sluta med för hälsans skull

Att äta näringsrik mat och röra på oss vet vi ju är bra för hälsan, och många strävar idag efter viktnedgång. Kulturen vi lever i tar alltför ofta detta till extrema nivåer, och det är lätt att tappa bort enkelheten med att leva sunt. Istället för att lyssna på kroppen håller vi på med saker som verkar ”hälsosamma”, men som egentligen bara slösar tid och energi. Här är några exempel på vad du kan skippa för att må bra på alla plan.

halsa

Räkna kalorier

Hur kroppen använder maten är olika från person till person. Att hålla koll på kalorier kan hjälpa ibland, som en start, för den som vill minska i vikt och behöver lära sig mer om maten – men det finns ingen anledning att stirra sig blind på kalorier i längden. Hälsa handlar inte bara om hur mycket du äter, utan om kvaliteten på maten. Att ständigt tänka på hur mycket kalorier det är i maten du äter orsakar ofta bara ytterligare stress och oro, så fokusera istället på att välja näringsrika råvaror och njut av allt du äter.

Jämföra dig

Vi har sagt det många gånger och det tål att upprepas: att jämföra sig leder inte till något bra. Vill du ha mål – jämför dig med dig själv. Dokumentera dina framsteg så ser du att det händer något. Din kropp är unik, och om du suktar efter andra människors kroppsdelar kommer du alltid bli besviken.

Väga dig

Vågen är en sådan där sak som många känner ångest över. Om du gör det – släng ut den! Den talar ändå inte om för dig hur du mår, varken fysiskt eller psykiskt. Vi vet ju vid det här laget att det är bättre att mäta sig med måttband, om det nu är resultat vi vill ha.

Hålla på med punktförbränning

Ser du något om en övning som bränner fettet på rumpan, magen eller armarna – bläddra vidare! Det går nämligen inte att förbränna fett på vissa kroppsdelar. Det är genetik som avgör var fettet tas ifrån, inte vilken träning du gör eller vad du äter.

Följa ”inspirerande” konton på Instagram

Att inspireras till hälsa kan vara positivt, men det finns också en gräns. Inspirationsbilder hamnar i den gråa zonen mellan ”hälsosam” självmotivation och självskadande beteende. Får du dåligt samvete när du ser bilder på vältränade kroppar, eller läser budskap om att du borde träna mer och äta ”rätt”? Då är det dags att avfölja.

Ha dåligt samvete

Dåligt samvete när det gäller mat och träning är aldrig ett bra tecken. Att leva hälsosamt handlar inte om att alltid äta ”nyttigt” eller att träna sju dagar i veckan. Vad som är hälsosamt för dig är unikt för dig. Sträva efter att röra på dig och välja näringsrikt så ofta du kan, men ät kladdkaka och ta vilodagar också – utan dåligt samvete.

Haka på trendiga dieter

Alla dieter handlar om att försaka något, om det så är kolhydrater, fett eller kalorier – vilket i sig kan bli ett stressmoment. Om du inte hittar en kosthållning som du kan fortsätta med hela livet är risken att du går upp i vikt igen om du går tillbaka till dina gamla matvanor. Tänk istället att du väljer dag för dag – vad kan du lägga till eller byta ut, som är mer näringsrikt och gör mer nytta i din kropp?

Träna för att bränna

Träning handlar inte om att bränna kalorier. Går du till gymmet och kör crosstrainer i 60 minuter medan du tittar in i en vägg, och det dessutom är det tråkigaste du vet, så kanske det är dags att omvärdera. Träning ska vara roligt! Resultat får du av att göra något du gillar också – det ska inte vara tortyr.

Tänka ”allt eller inget”

Det går att ha en hälsosam livsstil utan att det blir extremt åt ena eller andra hållet. Har du bestämt dig för att gå ner i vikt innebär det inte att du måste följa planen till 100 %, och om du blir bjuden på tårta hos grannen är inte allt för gäves. En måltid, eller en dag, gör ingen skillnad. Alls. Träning innebär heller inte bara om gym, löpning eller yoga. Det går utmärkt att motionera genom promenader, trädgårdsarbete eller en stund på badhuset med barnen.

Sist men inte minst behöver du fråga dig: Behöver jag verkligen gå ner i vikt? Har jag ett överviktsproblem eller känner jag mig bara tjock? Ta reda på det innan du börjar. Sedan kan du applicera dessa tips på en tillvaro där du vill finna din bästa hälsa, för din kropp.

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

    Så klockren och ständigt viktigt att påminna sig om!
    Speciellt det här med instagram (som jag på något sätt har totalt missat) men jag kan verkligen tänka mig att det triggar!

    Stor kram till dig och all styrka till dig som fortsätter driva Livskick!!!

  2. 3

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>