Nya kostrekommendationer lyfter fram helheten

De nya gemensamma nordiska näringsrekommendationerna (NNR) anlände förra veckan och resultatet är samstämmigt – risken för olika sjukdomar och viktuppgång minskar med en kost som består av mycket grönsaker, frukt, fisk, oljor, fullkorn och magra mejeriprodukter. Medan läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör innebär ökad risk.

NNR, nordiska näringsrekommendationerna, sjukdomar, viktuppgång, rekommendationer, kost, hälsosamt, motion, fullkorn, socker, fetter, chark, smör, godis, grönsaker, fibrer, frukt, hjärtsjukdom, kärlsjukdom, hjärt- kärlsjukdom, cancer, övervikt, diabetes, fetma, livsmedel, livsmedelsverket, råd, kostråd, helhet, mängd, kolhydrater, energi, äta, motion

De Nordiska näringsrekommendationerna handlar om hur barn, vuxna och gamla ska äta för att må bra på både kort och lång sikt. En omfattande genomgång av det aktuella vetenskapliga läget om mat och hälsa ligger till grund för nya NNR. Tusentals vetenskapliga studier har gåtts igenom. Resultatet visar att vetenskapen om bra matvanor inte har svängt – utan snarare har stärkts.

– Det känns bra med en sådan gedigen kunskapsbas att stå på. Särskilt med tanke på den debatt som pågår om vad som är hälsosamt och inte, säger Irene Mattisson på Livsmedelsverket.

Över hundra experter från hela Norden har deltagit i arbetet med att gå igenom den senaste forskningen. De har gjort systematiska genomgångar av studier som har publicerats efter år 2000. Särskilt fokus har lagts på områden där det kommit mycket ny forskning – fett, kolhydrater, D-vitamin och olika matvanors effekt på hälsan. Endast studier som håller tillräckligt hög vetenskaplig kvalitet har inkluderats.

En nyhet är att nya NNR mycket tydligare lyfter fram helheten i kosten. Sedan år 2000 har det kommit många studier om hur olika matvanor, eller kostmönster, påverkar hälsan.

Den som vill minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, övervikt och typ 2-diabetes ska äta:

Mer

  • grönsaker
  • frukt och bär
  • fisk
  • oljor
  • fullkorn

Mindre

  • läsk
  • godis
  • vitt mjöl
  • rött kött
  • chark
  • smör

Nya NNR betonar mer vilken typ av fett och kolhydrater man bör äta än mängden. Bra fetter är till exempel raps- och olivolja och mjuka matfetter. Bra kolhydrater är fullkorn och fibrer, inte socker och vitt mjöl.

NNR beskriver detaljerat vilken mängd av olika näringsämnen, exempelvis vitaminer, mineraler och protein, som främjar hälsan på både kort och lång sikt. NNR beskriver också fysisk aktivitet och olika slags matvanors betydelse för hälsan. Däremot innehåller de inte rekommendationer om viktnedgång. Näringsrekommendationerna ligger till grund för kostråd i de nordiska länderna.

Nyheter i NNR

– Mer fokus på helheten i kosten, det vill säga vilka kostmönster, som är hälsosamma.

– Mer fokus på vilken typ av fett och kolhydrater man bör äta än hur mycket.

– Mer fokus på vilka livsmedel som bidrar med olika fetter och kolhydrater, i form av kostfibrer och socker.

– Utrymmet för enkelomättat fett, som finns i till exempel olivolja, rapsolja och nötter, har ökats något. På grund av det justeras rekommendationen för det totala fettintaget till 25-40 procent av energiintaget (tidigare 25-35 procent), medan rekommendationen för kolhydratintaget ändras till 45-60 procent av energiintaget (tidigare 50-60 procent).

Energifördelningen har alltså blivit mer flexibel i och med att gränserna har vidgats.

– Det rekommenderade intaget av vitamin D har höjts för barn över två år, vuxna och personer över 75 år. Även selenrekommendationen har höjts.

Källa: Livsmedelsverket

Bild: www.freedigitalphotos.net

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>