Nybörjare bör vara försiktiga med högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning (HIIT) ökar i popularitet på gymmen, men om du är nybörjare kan den här träningsformen göra mer skada än nytta. En studie har funnit tecken på stress i muskelvävnader hos otränade individer när de utsatts för högintensiv träning. Forskarna kunde även se att deltagarna efter träningen hade en försvagad förmåga att bekämpa fria radikaler i cellerna.

hiit

Studien är genomförd av kanadensiska och europeiska forskare:

—Vår studie är intressant utifrån vad som egentligen är rätt träningsmängd och -intensitet för en vanlig person. Vi behöver vara försiktiga med att rekommendera intervallträning för den generella befolkningen.

Forskarna analyserade vävnadsprover från deltagarna och fann att deras mitokondrier (som förser cellerna med energi) bara fungerade på halvfart efter ett träningspass, vilket minskade deras kapacitet att konsumera syre och bekämpa skador från fria radikaler. Höga nivåer av fria radikaler i kroppen har visats kunna bidra till ett antal problem – inklusive cancer, för tidigt åldrande och organskador.

Vältränade individer och atleter har byggt upp ett skydd i sina kroppar mot fria radikaler, enligt studien, och forskarna rekommenderar att nybörjare startar långsamt och gradvis ökar intensiteten under lång tid.

Studien: F. J. Larsen, T. A. Schiffer, N. Ortenblad, C. Zinner, D. Morales-Alamo, S. J. Willis, J. A. Calbet, H.-C. Holmberg, R. Boushel. High-intensity sprint training inhibits mitochondrial respiration through aconitase inactivation. The FASEB Journal, 2015; 30 (1): 417 DOI: 10.1096/fj.15-276857

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>