Oavsett prioritering i jul – gör det med gott samvete

För många är det väldigt svårt att hinna få in den vanliga träningen på schemat tiden omkring jul. Julklapparna ska inhandlas, sillen ska läggas in och knäcken ska kokas. Julmiddagar, pysselkvällar och glöggfikan svämmar över i kalendern och detta under den period som många dessutom har som mest att göra på arbetet eller i skolan.

Det är med andra ord inte särskilt förvånande att det kan bli lite si och så med gymbesöken under december månad. Att den här perioden dessutom är så starkt förknippad med mat och godis och att många lägger sig till med lite utsvävande matvanor kan möjligtvis också vara en bidragande orsak till att det är just januari som är den stora högtiden för landets träningsanläggningar.

Om du också tillhör kategorin som inte riktigt lyckas leva upp till dina egna förväntningar och mål på träningsfronten under jul kan det finnas en poäng med att fundera över hur du tacklar detta. Det gäller naturligtvis inte bara specifikt för julen men aktualiseras särskilt då på grund av ovan nämnda orsaker.

Fundera igenom varför det inte blev som du hade tänkt dig. Var det bara dålig planering så kanske du kan lära dig något för framtiden. Var det däremot så att du helt enkelt hade för många åtaganden som du inte kunde eller för den delen ville prioritera bort till förmån för träning så kanske en rimlig slutsats att dra är att du hade orealistiska förväntningar på dig själv och din prestation. Det viktigaste är inte nödvändigtvis vad du prioriterar utan att du prioriterar.

Så till nästa gång du vet att en hektisk period är i antågande, tänk igenom vad som känns viktigt att prioritera utifrån ditt eget välbefinnande och sätt upp några realistiska mål som du kan känna dig nöjd med att uppnå. Men tänk också igenom hur du reagerar om du inte når dina mål. Vad är det värsta som kan hända då? En kvalificerad gissning är att just ingenting händer, annat än att du får dåligt samvete. Naturligtvis mår du bättre om du rör på dig än om du ligger på sofflocket några veckor i sträck under december men till stor del är det i huvudet det sitter och något totalt kroppsligt förfall behöver du knappast oroa dig för.

Om du istället vill vända en förväntad decemberstress till något konstruktivt kan du se till att köra en hårdare träningsperiod tiden innan jul och utnyttja julvilan till att bygga upp kroppen genom återhämtning och komma ur december ännu starkare. Eller så ser du julen som en uppladdning inför januari och går in i den nya året med välfyllda glykogendepåer, redo att uträtta stordåd i gymmet.

Med hopp om en riktigt god jul och ett minst lika gott samvete!

Av Jenny Bagglund

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>