Pollenallergi kan leda till födoämneskänslighet

Våren är här! Det är en härlig årstid då vi testar grillen för första gången, går långa härliga promenader eller utforskar hur löparformen är efter det långa vinteruppehållet. Visst låter det underbart? Men riktigt så underbart tycker det inte alla att det är. För en del av oss är våren starkt förknippat med rinnande ögon, utslag, trötthet, irriterad näsa och luftrör. Det såklart oss pollenallergiker jag pratar om, vi som nu proppar i oss allergitabletter i alla dess former för att klara av att njuta lite grann av denna årstid.

En del pollenallergiker får inte bara problem med utomhusluften och hängande björkpollen. Det kan faktiskt även klia lite i munnen eller svullna till i halsen under måltider. Men varför är det så här?

Det är nämligen så att är man allergisk eller överkänslig mot pollen kan man även vara överkänslig mot en del livsmedel. Kroppens immunförsvar arbetar ständigt och väldigt intensivt under dessa månader för att vi ska må bra och bygga upp ett försvar mot pollen. Men detta försvar kan även reagera på andra ämnen, vilka finns i kosten och som är samma eller väldigt snarlika de ämnen som vi reagerar på i pollen. Antigenerna är desamma och kroppen kan helt enkelt inte skilja på livsmedlets antigen gentemot pollenets och därför försvarar det sig mot båda. En del personer känner av symtom mot kostfaktorerna under höst- och vintermånaderna men de allra flesta som lider av pollenallergi märker bara av symtomen under högsäsongen, som är nu på våren.

Här är en lista över livsmedel som kan ge reaktioner. Men tänk på att allt är individuellt; kroppens försvar fungerar olika och kan producera försvar mot olika livsmedel. Så mitt tips till er är att ni testar er fram och hittar ni specifika ämnen som ger reaktion – undvik dessa livsmedel under denna säsong. Ett annat tips är att undvika råa livsmedel överlag. Exempelvis stenfrukter, morötter och äpple klarar kroppen ofta bättre att ta emot om de är tillagade på något sätt.

Björk
Äpple, päron, stenfrukter (persika, körsbär, plommon och aprikos), trädnötter (hasselnötter, valnötter, mandlar och paranöt), kiwi, potatis (framför allt rå), och morot.

Gråbo och Hassel
Selleri, persilja, fänkål, mango, melon, morot, vitlök, paprika, tomat, kryddor (curry, kummin, anis och koriander), och solrosfrön.

Gräs
Sädeslag (vete, råg, korn och havre), tomat och melon.

Bild: SXC

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>