Positivt fokus bäst för barns (och allmänhetens) matvanor

Livskick förespråkar att inte prata med barn om vad som är ”onyttigt” eller ”dåligt” utan att lära dem utifrån ett positivt perspektiv vad som är hälsosam mat. En ny studie från USA bekräftar att detta är en bra utgångspunkt: visa dina barn vad de kan äta, istället för vad de inte kan äta. Det är betydligt bättre att uppmuntra till att ta ett äpple, än att säga att det är onyttigt (eller ännu värre: ”du blir tjock av”) att äta en kaka.

halsosam_mat

Detta är dock inte vad vi ser mest av i media, som istället använder skrämseltaktik för att övertyga allmänheten om att äta bättre; vi uppmanas att inte äta chips, rött kött eller socker för att det har skadliga konsekvenser för hälsan. Den amerikanska studien visar att det är bättre att visa vad vi ska göra istället för vad vi inte ska göra, det vill säga: att påpeka fördelarna med hälsosamma livsmedelsval är mer effektivt än att varna för skadliga effekter.

Forskarna upptäckte att negativa budskap om kost fungerade bäst för experter, såsom dietister och läkare, som redan är pålästa om ämnet. De flesta som inte hade samma förkunskaper föredrog att få veta vad de skulle äta och varför det var bra för dem.

Författarna till studien rekommenderar att när en folkhälsokampanj skapas, ska man fokusera på positiva effekter och påvisa hälsosamma vanor, istället för att fokusera på negativa konsekvenser. På så sätt är det mer troligt att budskapet tas emot av den allmäna befolkningen.

—Om du är förälder är det bättre att fokusera på hälsofördelarna med broccoli, än på vad som är dåligt med hamburgare, säger huvudförfattaren Brian Wansink.

Källa

Bild: Pixabay

Mer att läsa

5 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>