Proteinrikt mellanmål minskar sötsug

Alla har vi någon gång fått ett riktigt sug efter socker framåt eftermiddagen, just när det känns som evigheter innan det är dags för middag. Hur ofta suget kommer varierar, en del individer känner nästan aldrig av det medan vissa personer får brottas med det dagligen. För visst är det så att sötsuget kommer från ingenstans, när man som minst anar det.

Vad är då bästa medicinen mot sötsuget? Ett mellanmål som mättar, är svaret. För att mellanmål ska mätta under en längre tid behöver det innehålla en del protein. Protein gör oss mätta och det leder generellt till att sötsuget blir mindre. Att äta mellanmålet långsamt och medvetet minskar också sötsug. Ät inte mellanmålet ”i farten”, gör du det finns det en risk att du inte reflekterar över ditt intagna mellanmål och att du får besök av sötsuget inom ett par minuter. Att dricka vatten kan också vara en lösning, sötsuget dyker ofta upp när kroppen behöver vätska.

Ett mellanmål kan innehålla en kombination av protein och kolhydrater. Då får man mättnad och lite energi vilket brukar lugna sötsuget. Även mellanmål med hög andel fett i form av omättade fettsyror kan vara bra, men var observant på kalorierna. Ett mellanmål bestående av fettrika livsmedel kan innehålla dubbelt så många kalorier som ett mellanmål bestående av protein och kolhydrater.

Tips på förslag till mellanmål mot sötsug:

  • Keso, gärna blandat med färsk frukt eller bär.
  • Kesella – här är det också gott att blanda i frukt och bär.
  • Ägg i alla dess former. Det är enklast är att ha ett kokt ägg med sig, det tar ingen plats i väskan men mättar bra och trollar bort sötsug på ett par sekunder.
  • Avokado med keso, mättar och ger energi. Avokado är ett livsmedel med hög andel fett i, omättade fetter som gör gott för kroppen.
  • Grov smörgås med skinka, kalkon eller hummus. Toppa med groddar och du har en läcker smörgås framför dig.
  • Nöt- och bärmix är ett mellanmål som innehåller en hel del socker och mycket energi. Men det kan vara ett reservalternativ i fall suget vägrar att försvinna. Blanda gärna din egen mix så att du får dina favoriter, välj de naturella nöt sorterna.

Listan kan göras längre och ni får gärna dela med er av era tips på livsmedel som lugnar sötsug.

Bild: Livskick

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>