Råd om fisk – detta kan du äta

Av Johanna Arogén

Livsmedelsverket har gått ut med en kampanj om farorna med att äta en del fisksorter, vilket såklart övertolkas av en del media som gärna går ut med skrämmande rubriker. Att bli orolig och sluta äta fisk är dock knappast rätt väg att gå. Därför har vi sammanfattat råden tillsammans med en överskådlig lista över vad du faktiskt kan äta.

Miljögifter

Dioxiner bildas vid tillverkning av kemikalier som innehåller klor och vid förbränningsprocesser, till exempel vid sopförbränning.

PCB är en industrikemikalie som har haft många olika användningsområden innan den förbjöds på 1970-talet.

Föroreningarna kan påverka utvecklingen av hjärnan och nervsystemet. Det kan bland annat ge beteendestörningar. Stora mängder av ämnena kan också försämra immunförsvaret och misstänks påverka fortplantningsförmågan, hormonsystem och öka risken för cancer.

Vem gäller råden?

För både barn och vuxna är det bra att äta fisk två till tre gånger i veckan, och att välja olika sorter. Tillhör du någon av dessa grupper ska du inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än två till tre gånger per år:

  • Barn, både flickor och pojkar
  • Kvinnor i barnafödande ålder
  • Gravida
  • Ammande

Undvik

  • Strömming, vildfångad lax och öring från Östersjön och Bottniska viken
  • Vildfångad lax och öring från Vänern och Vättern 
  • Sik från Vänern
  • Röding från Vättern
  • Sikrom och laxrom från fisk från ovan nämnde områden
  • Surströmming – tillverkas ofta av strömming som fiskas i områden med höga halter av dioxiner och PCB

Det här kan du äta

Dioxiner och PCB lagras endast i fet fisk – andra fiskar innehåller låga halter av dioxiner och PCB och går bra att äta ofta.

  • Fjällöring och röding från andra insjöar än Vänern och Vättern
  • Sill på burk
  • Sikrom som säljs i livsmedelsbutiker (kommer vanligen från områden med låga halter av dioxiner och PCB)
  • Odlad lax och annan odlad fet fisk
  • Lax eller annan fet fisk fångad i Atlanten eller Stilla havet
  • Tonfisk på burk (tillhör en annan art än den som säljs färsk)

Vad gäller för annan vildfångad fisk?

Abborre, gädda, gös och lake är andra feta fiskar som kan innehålla höga halter kvicksilver, men halten varierar mycket beroende på var fisken är fångad. Länsstyrelsen och kommunen har uppgifter om kvicksilverhalten i olika sjöar. Färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka är andra fiskar som även dessa innehåller kvicksilver.

Om du äter dessa fiskar oftare än en gång per vecka kan du få i dig kvicksilvermängder som på sikt kan skada din hälsa. Därför är det bra att variera med andra sorters fisk.

Källor:

Livsmedelsverket

Nyttigfisk.se

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>