Rätt typ av fett förbättrar kvinnors kognitiva funktion och minne

Även om ämnet fortfarande debatteras, vet vi att ”dåliga” fetter, till exempel animaliskt mättat fett och transfett, inte är bra för hjärtat. Nu finns ny forskning som visar att mättat fett associeras med sämre kognitiv funktion och minne hos kvinnor. Goda fetter, så som enkelomättat fett, associeras å andra sidan med bättre kognitiv funktion och minne.

fett

Studien pågick under flera år och sex tusen kvinnor över 65 år undersöktes.

När man tittade på kognitiv funktion fann man att mängden fett inte spelade någon roll, utan det var typen av fett som hade betydelse. Kvinnor som konsumerade högst mängd animaliskt mättat fett (från exempelvis rött kött och smör) hade sämre kognitiv förmåga och minne jämfört med dem som konsumerade minst mängd. Kvinnor som konsumerade störst mängd enkelomättat fett (exempelvis från olivolja), hade bättre kognitiv förmåga.

Att byta ut det dåliga fettet mot det bra fettet är alltså ett enkelt sätt att förbättra minnet långsiktigt.

Minska på det animaliska mättade fettet, som finns i exempelvis:

  • fet mjölk och fil
  • smör och matfettsbandningar baserade på smör
  • ost
  • fett kött och charkprodukter som korv och bacon
  • grädde, glass och bakverk

Öka på det enkelomättat fettet, som finns i till exempel:

  • olivolja och oliver
  • rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
  • mandel, hasselnötter, cashewnötter och jordnötter
  • avokado
  • kyckling

Kognition är ett psykologiskt begrepp för de funktioner i hjärnan som hjälper oss att förstå, lagra och använda information. Kognition omfattar bland annat minne, inlärning, språk, problemlösning, uppmärksamhet och koncentration.

Källor:

– Olivia I. Okereke, et al. Dietary fat types and 4-year cognitive change in community-dwelling older women. Annals of Neurology, 2012; DOI:10.1002/ana.23593

– Livsmedelsverket

Bilder: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>