Recension: ”Hjärnkoll på maten” av Martin Ingvar och Gunilla Eldh

Redan i den första boken som jag läste i denna ”serie” – ”Hjärnkoll på vikten” slogs jag tidigt i boken av neutraliteten i råden och ”vetenskapen”. Till skillnad från andra böcker i samma genre som ”Vet att Du ska äta så som de förespråkar för då kommer vikten försvinna lika fort som pengarna på löningsdagen”, presenterar Martin och Gunilla avskalat varför de rekommenderar eller uppmuntrar dig att äta på ett visst sätt.

”Du behöver inte ta time-out från jobbet för att klara omställningen från felätning och stillasittande till ett rörligt liv med bra mat. Det viktiga är att du är förberedd på kniviga situationer och att du ger hjärnan en chans att lära om.” sid 109

I ”Hjärnkoll på maten” får vi på bondesvenska förklarat för oss om socker och stärkelse och dess påverkan på insulinet (inget nytt under solen alltså). De förespråkar att kasta ut allt godis, snacks och halvfabrikat – men det blir aldrig extremt. Exempelvis finns det faktiskt socker i en del recept.

Författarna målar inte upp pastan som roten till allt ont, utan ger rådet att äta fullkornspasta istället, för att det är mer mättande och höjer inte insulinet på samma sätt som snabbpasta. De förklarar också varför du sitter med ena handen i kakburken och andra handen i chipspåsen fem dagar in i den nya dieten – trots att du var helt bestämd på att ”denna gång kommer det gå vägen – denna gång kommer jag hålla kosten till 100% och träna fem dagar i veckan”.

Bara för att vi ska undvika stärkelse, konserveringsmedel, socker och snabba kolhydrater till frukost, lunch och middag startas det här inga korståg. Däremot tillhandahålls många delikata, snabba, enkla och naturliga recept som kan ersätta den industrimat många av oss äter idag.

Ett problem med författarnas råd är att det tar tid – vilket inte passar dagens stressade människor som vill att allt ska gå snabbt. Risken är att en del tappar sitt driv; de känner att de inte hinner eller kan prioritera en god kosthållning när barnen ska i väg på träning eller när de står och skriker sig hesa för att de vill ha mat.

Min rekommendation för att låta viktnedgången ha sin tid och vara hälsosam är att frysa in mat. Det är ett mycket enkelt och prestigelöst knep – det är grymt att kunna ta ut en matlåda från frysen och veta att jag gör ett bra aktivt val nu som jag mår bra av. För det är väl det som är målet, att må bra? Att kroppen och knoppen ska få rätt näring att fungera optimalt?

I boken får vi exempel på ”kickstarts-menyer” (om de tusen olika vi redan läst inte fallit oss på tungan) för att chocka kroppen och vänja den av vid sitt beroende, men jag vill påpeka att jag inte tror på livslånga förbud. Det viktiga är att du ändrar ditt tänk och att du ändra dina rutiner och vanor. För om du lägger om kosten och träningen och håller det till 100%, men efter de åtta bestämda veckorna återgår till ditt ”gamla liv” kommer du att hamna där igen.

Ät glass, ät godis, ät jordnötsringar – men skaffa dig först goda vanor så som att äta fem gånger om dagen, att göra aktiva val största delen av tiden, och motionera ”tillräckligt”. För om du gör detta kommer du sällan vilja ha industrialiserat, stärkelseproppat och sockerdränkta snacks – du kommer vilja göra eget godis eller mysa med nötter istället. Och de gånger du väljer att ta en glass i sommarsolen eller köpa en chokladbit på Pressbyrån när du väntar på tåget så kommer suget att stanna där. Den där vågen av måste ha kommer inte komma, och den dagen är underbar.

Som alltid rekommenderar jag att  du läser boken, och tar på dig dina källgranskningsglasögon. Vi måste börja ifrågasätta mer, och att läsa är aldrig fel om det får oss att tänka.