Recension: ”Mage Rumpa Lår – träning som ger resultat” av Annika Sjöö

Annika Sjöö blev känd via Let’s Dance och på sitt tredje försök vann hon hela rubbet med Magnus Samuelsson vid sin arm. Sedan dess har hon etablerat sig som hälsoprofil bland annat med sin blogg på Wellness och nu senast med sin egen träningsbok.

mage, rumpa, lår, träning, resultat, Annika Sjöö, recension, bok, "Mage Rumpa Lår - träning som ger resultat" av Annika Sjöö, läsa, Let's Dance, träning, tips, övningar, tidsbrist, basic, effektiv, beach 2014Att kändisar, oavsett genre, kan titulera sig författare är nu mer regel än undantag. Fördelen är att vi har ett konstant in-flöde av kunskap som vi kan förkovra oss i. Annika Sjöö skrev boken ”Mage, rumpa, lår – Träning som ger resultat” för att hon ville ge tydliga upplägg för snabba och effektiva träningspass. Övningarna är grundläggande och går att avancera eller göra tyngre med vikter om du så önskar.

För den träningsvane är boken kanske lite väl basic, även om det såklart alltid är kul med inspiration. Den ger nog mest för dig som är ny eller precis har kommit igång med din träning. Som alltid när det kommer till träning som ska ge resultat; vi har olika genetiska anlag för att bygga muskler och tappa fett. Självklart får du vilja träna för att se bra ut men sikta då på att bli den snyggaste och friskaste DU kan bli och jämför dig inte med andras resultat.

Jag gillar upplägget i Annikas bok och tanken att alla ska kunna träna – oavsett tidigare kunskap, tillgång till gym eller livsschema. Jag tror inte på att träna inför Beach 2014 eller 3088. Jag tror på en sund, kontinuerlig och vardaglig relation till hälsa. För att nå det måste du hitta vad som passar dig – kanske är det löpning, eller promenader eller kanske HIIT (High Intensity Intervall Training). Med Annikas tips kanske du, som idag inte hinner träna på grund av tidsbrist, hitta ett träningsupplägg som passar dig. På så vis startar du upp en hållbar förändring och en kontinuerlig relation till träningen. Då snackar vi Life 2000-någonting istället för Beach 2014.