Recension: ”Magsmart – mat för en lugnare mage och bättre hälsa”, av David Jonsson

Har du någon gång funderat på vad som egentligen ligger bakom utmaningen att äta hälsosamt? Vad är det som händer i kroppen med det äpplet du äter som mellanmål på vägen hem från jobbet, och på vilket sätt är just ditt uppätna äpple kopplat till din hälsa nu och senare i livet? Det får vi veta i nya boken ”Magsmart – mat för en lugnare mage och bättre hälsa”.

Näringsfysiologen David Jonsson tar oss med på en spännande resa där maten och dess direkta påverka på vår hälsa står i fokus. Maten ger inte bara oss energi för att leva och byggstenar till våra celler. Maten är också ”tillsammans med fysisk aktivitet, den kanske mest avgörande faktorn för vår hälsa”.

magsmartEn stor del av boken berättar på ett smidigt och tillgängligt sätt om det som kanske utgör det hetaste forskningsområdet inom medicin och fysiologi idag: studierna av mag- och tarmkanalens mikroorganismer och dess relation till kosten. Mekanismerna som styr detta är fortfarande till stor del outredda, men boken ger läsaren en mycket bra sammanfattning av aktuella studier – vilka tycks peka på att det finns en direkt koppling mellan den mat vi äter och de typer av mikroorganismer vi har i mag- och tarmkanalen. Enligt författaren kan vi delvis styra sammansättningen av bakterier – bra eller mindre bra – i mage och tarm genom att välja kost. Därför handlar ett helt kapitel i boken om livsmedel som är ”bra för oss”, ”mat som är nära sin ursprungsform i sin hela, intakta form…” – exempelvis grönsaker, frukt, bär, fisk och skaldjur.

En annan del av boken behandlar vad som händer i kroppen när det blir obalans i tarmens mikroflora, och hur detta så småningom skapar inflammationer som ofta blir startpunkten för flera vanliga sjukdomar (t ex hjärt- och kärlsjukdomar). Magproblem och symptom som uppblåst mage, gaser eller magknip är allt vanligare, och läsaren får tips på vilka livsmedel som kan förbättra dessa problem.

Sist i boken finns en praktisk samling av enkla och goda maträtter baserade på ”magsmart” mat och som hjälpmedel att praktiskt tillämpa bokens teori.

Magsmart är lite unik i sin sort, eftersom innehållet är förankrat i den senaste forskningen om ämnet – samtidigt som boken är skriven på ett spännande och enkelt sätt, vilket gör att vem som helst, som är lite nyfiken och vill veta mer om hur maten påverkar vår hälsa, lätt kan ta sig till bokens innehåll.

Här kan du läsa mer om boken samt del av författarens blogg.

Copyright/fotograf: Frida Wismar

Text: Livia Wanntorp