Recension: ”När livet slår till” av Russ Harris

Författaren Russ Harris, nära förknippad med den omtalade ACT (acceptance and commitment therapy), har nyligen kommit ut med boken När livet slår till (Natur&Kultur 2013). Det är en självhjälpsbok med ett intressant grepp – nämligen att författaren själv beskriver hur han reagerade när livet slog till mot honom, då hans son drabbades av autism. Vi träffade Russ Harris då han presenterade boken, och han beskrev sina egna erfarenheter med sonen som att ”få ett cancerbesked”. Han talade också öppet om att det är en sak att skriva böckerna, men att det inte alltid är lika lätt att leva som man lär.

recension, russ harris, när livet slår till, act, bok, självhjälp, verklighetsglapp, acceptans, expandera, problem, smärta, känsla

Boken börjar med den enkla sanningen att de flesta av oss går omkring med ett verklighetsglapp. Det vill säga: vi lever på ett sätt, men vi har en önskan om något annat. Det där glappet kan skapa problem för oss, som är av psykologisk karaktär. Det första steget blir att erkänna sitt verklighetsglapp, men det handlar inte om det sedvanliga ”låt oss vara positiva-knepet” som författaren vill att vi ska använda (vilket för övrigt inte fungerar särskilt väl). Han menar att vi är livrädda för att ha smärta i våra liv. Förklaringen, som faktiskt kan vara tröstande, är att smärta är en naturlig del av livet. Och det handlar snarare om hur vi förhåller oss till den, än att vi ska försöka röja den ur vägen.

Ett sätt att förhålla sig är att vara varsam mot sig själv, vilket del två i boken behandlar. För att lättare kunna göra det beskriver författaren hur vi kan expandera, och det är acceptansdelen av ACT. Acceptans är ett begrepp som har förvirrat både förr och nu, och som läsare tycker jag att expansion är enklare att förstå – och framför allt att anamma. Så här kan du expandera, till exempel:

Du kan observera en känsla som du har, du kan namnge den (till exempel: här har vi skuldkänslorna) och fortsätt att observera som om det vore ett fascinerande djur. Rikta din andning mot känslan, så att andetaget finns i känslan och runt omkring den – du expanderar och ger utrymme. Fortsätt och låt andetagen riktas mot spänningar och sammandragningar. Pröva att låta känslan finnas där den är, och slut fred med den. Med andetagen ger du utrymme för den. (tolkning av kap 9: Med nyfiken blick)

Genom denna närvaro kan vi förhålla oss till livet, till verklighetsglappet.

Boken är för dig som vill ha praktiska råd och övningar att kunna hantera livets svårigheter. Den är också för dig som är intresserad av personlig utveckling och ACT. Den är enkel att förstå, men kräver sin tid. Det är ingen bok att hasta igenom, och mitt råd till den som vill få ut det mesta: testa övningarna, läs inte bara om dem.