Recension: ”Omval”, av Anna Iwarsson (en klassisk självhjälpsbok med befriande perspektiv)

Har du någonsin haft känslan av att vara trött på dig själv och att inte kunna sluta fundera över hur livet skulle kunna vara annorlunda? Författaren till den nyutkomna boken ”Omval” (Kalla Kulor Förlag) beskriver det som att det ”skaver”. ”Omval”, är tänkt som en metod för att medvetandegöra dina val och prioriteringar och därigenom skapa den livssituation du egentligen vill ha.omval

Författaren beskriver omval såhär:

”Att på riktigt undersöka vem du vill vara och utforska vad du vill göra ännu mer eller mindre i din jobbkarriär, i ditt familjeliv eller i ditt liv.”

Höga ambitioner alltså. I bokens första del beskrivs också omvalsmetoden konsekvent som något som kan förändra hela livet till det bättre och som läsare får jag höga förväntningar på bokens andra del, som består av sex arbetspass med tillhörande övningar.

När jag kommer så långt hittar jag flera av de klassiska självhjälpsgreppen. Det handlar om kontrollfokus (att ta ansvar för, och medvetandegöra sin situation) och jag instrueras i att rita livshjul med en tårtbit för varje del i mitt liv, nu och i framtiden. Samtidigt innehåller Omval, de välkända verktygen till trots, några element jag aldrig stött på i genren förut. För det första är det kroppen. Iwarsson (som tidigare varit generaldirektör på Friskis & Svettis) talar om kroppens inneboende vishet, att svaren på de stora frågorna finns därinne och förespråkar motion under tiden man funderar. Ingenstans ligger fokus på att lista eller arbeta med sina dåliga sidor; ett medvetet val från författarens sida. Iwarsson menar att den kritiska rösten redan finns inom oss alla och tar tillräckligt mycket plats som det är. Ett väldigt befriande perspektiv, speciellt i en bok som handlar om självförbättring.

Den affärsmässiga retoriken återkommer boken igenom; läsaren ombeds boka in arbetsmöten med sig själv och författaren drar paralleller till organisationers utvecklingsarbete. Intressant, men jag föredrar faktiskt de återkommande stycken där Iwarsson beskriver hur hon själv tillämpar de olika stegen. Löptexten är språkligt ganska ojämn, jag hänger inte alltid med i tankegångar som författaren presenterar som självklara och måste ibland läsa flera gånger för att förstå. Fler konkreta exempel hade underlättat läsningen.

Omval tar sammanfattningsvis upp ett intressant ämne och konkretiserar något svårt i små steg. Jag tror att metoden kan hjälpa den som vill höja medvetenheten och välja annat, eller välja om det man redan har, kanske främst när det kommer till yrkeslivet. Nästa gång jag ifrågasätter min karriär kommer jag att ha boken i åtanke.

Du som behöver välja nytt i livet kan köpa boken här!