Recension: ”Stark som en björn, snabb som en örn” av Kalle Zackari Wahlström

Floden av träningsböcker och tränings-tv är stor och ström. Det kan vara lätt att dras med – och kanske inte alltid på ett glatt sätt. Tur då att det går att hitta varianter som lyckas få dig att skratta, samtidigt som du lär dig saker och inspireras till att göra fysisk aktivitet till en naturlig del av livet. Här recenserar vår favoritbloggare Maria Finnved boken ”Stark som en björn, snabb som en örn” av Kalle Zackari Wahlström.

low_omslag_stark_som_en_bjorn-716x1024Jag har sett Kalle Zachari Wahlströms program ”Svett och Etikett” på TV och tyckt att det varit roligt. En gång för ganska länge sedan så bläddrade jag i denna bok och läste ett kapitel. Jag minns knappt vilket det var nu i efterhand, men det fick mig iallafall att låna boken av min mamma, ta hem den till mig och lägga den väl synligt för att läsas så fort jag fick tid. Där har den nu legat i säkert ett halvt år. Ni vet hur det kan bli.

En natt när jag av någon anledning tittade på TV mycket senare än vanligt så gick det en repris av okänt avsnitt av Svett och Etikett, och då blev jag påmind om boken igen. Någon dag senare tog jag upp den och började läsa till mitt frukostkaffe. Sedan lyckades jag knappt lägga den ifrån mig! Jo, jag var visserligen tvungen att åka till jobbet, men när jag kom hem så läste jag ut den i sängen.

Anledningen till att jag verkligen fastnade var dessa meningar:

Hur mycket tappar man om man blir förkyld?” frågar folk. Eller: ”Hur många träningspass motsvarar en riktigt blöt kväll på krogen?” Börjar man tänka så blir träning nästan helt omöjlig att hålla på med. För man vill ju komma fram så snabbt som möjligt, eller hur? Att stå kvar där i Alvesta och vänta på nästa tåg låter ju helt olidligt.
Men träning funkar inte så. Träning funkar som tandborstning. Tandborstning har ingen start och inget mål. Det bara pågår. Ibland glömmer man, ibland skiter man i det. Men sen börjar man borsta igen. Visst, du skulle kunna optimera din munhälsa genom att aldrig äta godis, och skölja med fluor var femte minut. Och det är dåligt för tänderna att skita i borstningen, precis som det är dåligt för kroppen att dricka sprit.
Men ibland behöver man det också. Och nästa dag borstar man igen. Nästa dag tränar man igen.

Det är precis så jag ser på träning; Det är bara att köra på! Det är ingen tävling! (Eller jo, man kan göra allt till en tävling om man vill…) Träning – oavsett aktivitet – är ju något som bara ”ska” fortsätta; den har inget slut, det är en del av livet. Och missar man en dag, några dagar, en vecka så gör väl inte det någonting…?

Jag tror att det här är en bok som man antingen älskar eller hatar. Om man tar sin bodybalance-klass på väldigt stort allvar så tycker man nog inte att kapitlet ”Dom här grejerna kan du skita i” är så bra… (Men om man har högt i tak hemma och inte behöver hålla med om allt så ska man nog tycka om det med!) Kalle är nämligen rakt på sak, skriver ur sitt hjärta och tillsätter en stor skvätt humor i varje kapitel. Han driver med sig själv – och andra – men gör det på ett väldigt varmt och härligt sätt. Han är som sagt rak och ärlig, hård och mjuk på samma gång. Kalle räds inte att skriva att något är i hans tycke värdelöst, men samtidigt är han lika snabb att säga att just detta kanske är perfekt för någon annan.

Det enda som får mig, som är utbildad fysioterapeut och personlig tränare, att få lite ont i magen är när han skriver att han själv har slarvat med teknik till förmån för intensitet – och har gillat det. Men lika snabbt förlåter jag honom för det, eftersom han även själv inser att det är ganska korkat och erkänner vilka nackdelar det kan leda till.

Jag älskar det svenska språket när det är välskrivet, lätt att följa, men samtidigt modernt, lite kringelikrokigt; Wahlström lyckas skriva hela boken så att det låter spontant, som att han kommer på meningarna och ordföljden just då, när de skrivs, men ändå får han till det så smart, så genomtänkt.

Jag gillar också att Kalle avdramatiserar förhållandet mellan mat och träning. För många idag så har det blivit alldeles för hårt och komplicerat, och jag tror precis som denna författare att kombinationen att äta hamburgare, muffins och att göra burpees är fantastisk. Kanske inte samtidigt, eller burpees precis efter att man har ätit muffins,,,, men att det finns utrymme för båda delar i ett lyckligt och välmående liv.

För dig som älskar sarkastisk humor, älskar hård träning – eller för dig som kanske ännu inte har vågat ta steget till att börja träna, tror jag den här boken är perfekt. Det är humorn som är nyckeln och den nyckeln passar perfekt in i mitt skrattlås iallafall.

Det här är en bok som fick mig att bubbla lite inombords: Läs den!

Av: Maria Finnved