Recension: ”Träning för nyblivna mammor” av Olga Rönnberg

Med sin blogg på Mama och sitt träningskoncept MammaFitness personifierar Olga Rönnberg mammaträning för många. Hon var en av tränarna i Biggest Loser och har tagit sin plats i träningsbranschen som mammatränaren no1.  Träning för nyblivna mammor är Olga Rönnbergs första bok och det är en praktisk handbok att ha i bokhyllan.

recension, olga rönnberg, bok, träning för nyblivna mammor, träning, mammor, tips, bloggar, muskelkontakt, hållning, känslor, förändringar, kropp, kvinna

Begreppet och branschen hälsa börjar tyvärr vattnas ut och ju större intresset blir ju fler aktörer vill ha sin del av kakan. Tränings- och hälsobloggarna ploppar upp överallt och ingen behöver gå utan inspiration. I denna ständiga ström av information är det svårt att veta vad en ska ta till sig och vilka tips som är rätta och värda att följa.

Som utbildad personlig tränare och kunskaps-junkie har jag alltid mina ”källgransknings-glasögon” på mig och försöker att opartiskt granska det jag läser. Olga Rönnberg är inte bara en av alla dessa bloggar – hon har utmärkt sig med konkreta tips, en rak kommunikation och konkreta resultat.

Olga grundade inte bara MammaFitness, hon driver även PT-online och har öppnat ögonen för många gällande vikten av att specificera träningen för mammor och möta de förändringar som kroppen faktiskt gått igenom. Olga inleder boken med att berätta om sin resa och jag tror att många mammor kan känna igen sig i att känna sig obekväma och ovana i sin egen kropp. Inte bara har en klämt ut en unge, en känner inte ens igen sin egen spegelbild. Hon skriver om de första stegen på vägen tillbaka och trycker på det här med hållning, crunches vara- eller icke vara och muskelkontakt.

Oavsett om du tränade på en hög nivå innan du blev gravid eller om du aldrig haft dedikerade träningskläder är ”Träning för nyblivna mammor” en bok för dig. Du får veta grunderna i att stärka upp kroppen, får konkreta träningsprogram för varje vecka efter graviditeten och kan utveckla och utmana dig själv. Det är en superbra handbok som samlar alla tips som du faktiskt kan hitta på internet men som är skönt att ha till hands med ett tydligt och klart upplägg.

Som alltid uppmanar jag dig att ta på dina källgransknings-glasögon men om du vill stärka upp kroppen efter en graviditet och saknar tid, eller lust, att gå till gym eller skaffa PT är denna bok ett bra substitut.

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>