Recension: ”Vanans makt” av Charles Duhigg

Vanor – ett ämne som belyses i en alldeles nyutgiven bok av Charles Duhigg, ekonomireporter på New York Times. Boken, som heter Vanans makt (Natur&Kultur, svensk utgåva, 2014), inbjuder oss att granska inte bara våra egna vanor, utan också se vad de kan innebära i företag och organisationer. Duhigg drar det så pass långt att han även beskriver hela samhällens vanor.

vanans makt, charles duhigg, bok, recension, läsning, vana, vanor, förändringBoken är välskriven och den absoluta styrkan är berättandet, där författaren inte bara levererar torra fakta, utan lindar in kunskaperna om vanor i historier av olika slag. Vi får möta hemmafrun som spelade bort sin förmögenhet – där hennes egna vanor spelade en avgörande roll. Vi läser om sprayen Febreze där marknadsföringen kan härledas från vanor, återigen.

Duhiggs berättarteknik gör att man snabbt dras in i boken. Det blir också tydligt att vi kan förändra våra vanor, om vi förstår mekanismen bakom dem. Det betyder inte att (o)vanor är lätta att byta ut, men en ökad förståelse kan göra oss beredda att faktiskt göra något. Han skriver bland annat om vanecirkeln, hur signaler utlöser beteenden som i sin tur beror på belöningar som vi förväntar oss.

Om du är nyfiken på hur du kan förändra dig, där det ofta handlar om att byta ut en vana mot en annan kan det här vara boken för dig. Tycker du om att läsa berättelser från verkliga livet, är det också värt att ge boken tid. Vanans makt är ett hantverk där forskning, verklighet och intresseväckande innehåll flätas samman.