Recension: ”VIKTIG – från matmissbrukare till träningsförebild” av Terese Alvén

”Det finns ingenting som är tillräckligt smalt för en anorektiker. Det går alltid att pressa sig själv mer. Jag tyckte inte att jag förtjänade att äta. Maten gjorde mig fet. Andra kunde äta. Andra skulle äta. Gärna mycket. Då mådde jag bra. Jag åt genom mina ögon och genom min näsa. Jag såg på andra som åt. Kollade på alla matlagningsprogram jag kunde. Läste recept. Lagade mat. Bakade. Jag drömde om att jag åt choklad och blev glad när jag vaknade och förstod att det bara var en dröm. Kalorierna hade inte hamnat på min kropp. Trots att jag hade njutit hela natten”

viktig

Efter att under flera år följt Terese Alvéns populära träningsblogg Spark i baken var det väldigt spännande att få läsa hennes nyligen släppta bok VIKTIG – från matmissbrukare till träningsförebild (Hoi förlag, 2013). Även om hon har en varierande blogg och skriver öppet, visste jag att boken innehöll en helt ny sida. Jag börjar läsa och plötsligt förstår jag hur lätt det är att falla i frestelsen om ett smalare liv. Det som skulle bli en hälsosam resa blev allt annat än hälsosamt – Terese hamnade i ett matmissbruk och insjuknade i anorexi.

Vi får följa Terese från början, där vi först besöker uppväxten och hennes känsla av att inte höra till. Hon fanns i en kropp som hon inte riktigt trivdes i, och känslan av att vara bortvald infann sig ofta – bland vänner och på skolgymnastikens lagval – att vara sist vald blev vardag.

Terese, som idag förknippas med härlig rörelseglädje, tyckte som barn och tonåring att rörelse var allt annat än roligt. I boken får vi läsa om skolans årsbok där det häpnadsväckande nog fanns bilder på ”skolans snyggaste tjej”. Grogrunden för utseendehets gödslades på. Att vara smal var att vara lyckad, och där känner många av oss igen sig. Jag minns själv hur mina vänner räknade kalorier i 9:an i grundskolan (!) – och det är först nu jag förstår att många unga människor faktiskt tänker på sin vikt. Skolan blir jämförelsesjukans största borg, något som Terese med många fler fått uppleva.

Det som gör boken intressant är att Terese citerar från sina egna dagboksanteckningar. Den nu friska träningsförebilden kommenterar sina egna erfarenheter där hon befinner sig idag – att se tillbaka på sitt liv och författa boken måste ha varit tufft. Bakom dagboksanteckningarna gömmer sig en kritisk röst som manar på: bli smalare, bli bättre, skärp dig!

Det som får den kritiska rösten att höras än tydligare är när Terese åker på egen hand till New York för att studera ett halvår. Rädslan för onyttig mat är stark. Den går över till ett fanatiskt tänkande om allt som har med mat att göra – och varje kalori börjar räknas. Det är tydligt att Terese var självdisciplinerad – hon ville till varje pris komma tillbaka till Sverige som smal. Det som skulle bli ett hälsosamt halvår eskalerade till ett ohälsosamt personligt helvete. Det kretsade så mycket kring mat och träning att hon kontrollerade hela sin omgivning – varför var folk oroliga, hon var ju smal och snygg nu? Jag får gåshud över hur hon faktiskt möts med uppskattande blickar och förslag om modellkarriär. I ett andra andetag förstår jag att det är så det fungerar. Det är än idag, 2013, vardagsmat.

Jane (&) Haglund Photography, www.janehaglund.se

Därför är det viktigt att ta upp detta till ytan – vilket är precis det författaren gör. Att det är extra viktigt att just Terese skriver den här boken är för mig självklart – hon arbetar och verkar i en bransch där utseendehetsen är stor. Hon är en förebild för många, och hennes trovärdighet ökar ännu mer när hon visar på en högst mänsklig sida. Mänsklig? Ja, därför att vi utsätts alla för smala budskap – dagligen. Hoppet sätts till de nya trender som börjar komma – som till exempel ”strong is the new skinny”. Jag hoppas att tidningarnas löpsedlar snarare verkar för rubriker såsom – ”så ökar du i styrka” istället för alla dessa viktras som hela tiden proklameras.

Vi får följa Tereses resa tillbaka – som minst visade vågen 48 kilo – och bilderna i boken talar sitt eget språk. Vi får också möta hennes familj, som är oroliga över sin dotter och sin syster. Det är Tereses mamma som skriver in henne för en bedömning på ätstörningskliniken Mando på Huddinge sjukhus – något som Terese själv först inte tyckte var nödvändigt. Svart på vitt kommer det nu fram att hon faktiskt är sjuk, så pass att hon nästan lades in för vård. Nu började kampen för ett friskare liv. Men det handlade inte bara om att uppnå viktuppgång, det handlade om Tereses egna tankar om sig själv och ångesten som förknippades med maten. Ordet matmissbrukare kommer till sin rätt, eftersom hon ofta tänkte på mat, läste mattidningar, bakade och lagade. Men utan att själv äta.

Som läsare får vi följa de små, små stegen mot ett tillfrisknande – vi får också möta en tjej som faktiskt brinner för träning, och hur hon saknar att få röra på sig. Hennes motivation till att gå upp i vikt var till stor del beroende av den kärlek som hon kände för träningen. Bara att få röra på sig en halvtimme eller två i veckan var en stor vinst.

Det som berörde mig allra mest var också resan mot att våga berätta. Hur hon faktiskt öppnar sitt hjärta – dels för sin då nyvunna kärlek Glenn, och dels för sin stora läsarskara. Det är modigt, det är rätt och det är viktigt.

Vem ska läsa VIKTIG – från matmissbrukare till träningsförebild? Den angår många av oss, och vi behöver inte vara sjuka i anorexi för att få behållning. För hur ofta har vi inte klankat ner på oss själva? Hur många gånger har vi inte kompensationstränat för att vi har ätit onyttigt? Boken ger ett perspektiv på hur saker som till en början kan verka hälsosamma, i slutändan blir ödesdigra. Den handlar om att välja kärlek, till sig själv (kanske det svåraste), till livet och till sin omgivning.