Rörelse viktigt för magens hälsa

För de flesta är magen en del av kroppen som man inte funderar så mycket över förrän någonting i den börjar bete sig annorlunda. Olika studier har visat att någonstans mellan 30-40 % av den svenska befolkningen lider av en funktionell gastro-intestinal störning, det vill säga en störning i funktionen i magsäcken och/eller tarmen. Med anledning av nationella mag-tarmdagen den 17 oktober tänkte vi titta lite på magen och vad den kan vara hjälpt av.

maghalsa

Magens främsta, och mest kända, uppgift i kroppen är att sönderdela den mat vi äter och ta upp alla de näringsämnen som kroppen behöver, och sedan transportera ut resten. Men magen är inblandad i många andra processer i kroppen. Bland annat är magen en stor del i kroppens immunförsvar tack vare saltsyran som produceras i magsäcken. Miljön är så pass ogästvänlig att de flesta bakterier och virus dör. Även tarmsystemet är en del av immunförsvaret. Närmare 80 % av kroppens lymfvävnad finns i tarmkanalen och samarbetar med den bakterieflora som finns i tarmen.

Mag-tarmkanalens rörelser och utsöndring av matsmältningsvätskor kontrolleras genom ett finstämt samspel mellan fysikaliska faktorer, kroppens nervsystem samt hormoner. Det är välkänt att många vid åsynen och doften av god mat känner att det börjar kurra i magen. Likaså kan många relatera till skillnaden mellan att sitta ner i en lugn och behaglig miljö för att äta jämfört med att kasta i sig någonting på stående fot.

När kroppen känner lugn och trygghet aktiveras det parasympatiska nervsystemet som stimulerar mag-tarmkanalen till att arbeta. Under stress aktiveras istället det sympatiska nervsystemet, vars hormoner hämmar aktiviteten i magen. Man kan alltså anta att det finns en rent fysiologisk anledning till att inte ha bråttom när vi äter, och varför det är så skönt att vila en liten stund efter en stor måltid.

Måttlig rörelse hjälper magen

Precis som övriga kroppen gynnas magen av att vi rör på oss. Fysisk aktivitet leder till en förbättrad blodcirkulation vilket för magens del bland annat innebär goda förutsättningar att ta upp näring effektivt. När vi rör på kroppen rör vi också på tarmen.

En stor svensk studie drog slutsatsen att beroende på den fysiska aktivitetens intensitet kan magen gynnas eller missgynnas. Lätt till måttlig aktivitet verkar förebyggande mot förstoppning medan en alltför intensiv aktivitetsnivå kan orsaka halsbränna, illamående och magsmärta. Forskning har även visat att ökade tarmrörelser, på grund av ett intag av kostfiber och regelbunden fysisk aktivitet, kan minska risken att utveckla cancer i mag-tarmkanalen.

Man forskar mycket på hur olika livsstilsfaktorer påverkar magen hos de som lever med olika funktionella störningar i mag-tarmkanalen och alla studier kommer fram till olika resultat. Många uttrycker dock att fysisk aktivitet kan vara gynnsamt, framför allt för att fysisk aktivitet kan lindra stress alternativt hjälpa individer hantera stressande faktorer i livet.

Tips och råd

Dygnet runt, året runt arbetar våra magar. För att hjälpa magen på traven har vi här samlat några tips och råd:

Ät ordentligt! Försök att sitta ner i lugn och ro när du ska äta. Måste du någon gång äta på stående fot så tänk på att tugga maten ordentligt. Magen mår bra av en varierad kost som tuggas väl.

Drick vatten! Det är inte för inte som vatten kallas för den bästa törstsläckaren, och rekommendationen på åtta dricksglas per dag är fortfarande aktuell.

Rör på dig! Måttlig fysisk aktivitet är bra för magen och såklart för hela kroppen. Enkla knep som att ta trapporna istället för hissen fungerar alldeles utmärkt.

Gå när du måste! Om du känner behovet att gå på toaletten så är det bäst att göra det. Att hålla emot tarmtömningsreflexen kan på sikt leda till svårigheter att tömma tarmen.

Referenser:

  • Abrahamsson, L., Andersson, A., Wulf, B., Nilsson, G. (2006). Näringslära för högskolan. Femte upplagan, Liber AB
  • Leijonwall Foundation (2003). http://www.idrottsdoktorn.se/artiklar/mag-tarmsymptom-vid-hard-fysisk-aktivitet Hämtad 2014-10-09
  • Lindström, M. (2014). Upplevelser av livsstilsförändringar vid funktionella mag-tarmbesvär – En litteraturstudie. Blekinge Tekniska Högskola, Sektionen för hälsa, Sjuksköterskeprogrammet, Examensarbete i omvårdnad januari 2014
  • Mag- och tarmförbundet (2012). http://www.magotarm.se/kanalen/artikelarkiv/fysisk-aktivitet-kan-skydda-mot-tarmcancer/ Hämtad 2014-10-09
  • Stake-Nilsson, K., Hultcrantz, R., Unge, P., Wengström, Y. (2013). Changes in symptoms and lifestyle factors in patients seeking healthcare for gastrointestinal symptoms: an 18-year follow-up study. European journal of gastroenterology and hepatology 2013, 25:1470-1477.
  • Ödahl, M. (2014). Att leva med Irritable Bowel Syndrome – en intervjustudie om livskvalitet och fysisk aktivitet. GYMNASTIK- OCH IDROTTSHÖGSKOLAN Examensarbete 63:2014

Bild: Pixabay.com

Av Emma Engvall

Mer att läsa

En kommentar

  1. 1

    Tack Emma! Vilken timing. Jag behövde verkligen läsa detta just nu när min mage krånglat så mycket.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>