Rött kött kan förkorta livet – tips och råd

Att äta stora mängder av rött kött ökar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och cancer – vilket ökar risken att dö i förtid. Livskick förklarar varför och vad du kan göra för att inte drabbas.

Forskare från Harvards universitet publicerar nu en stor studie som omfattar hela 121 000 amerikanska män och kvinnor. Studien har pågått under många år. Man har tagit hänsyn till flera olika faktorer så som livsstil, övriga sjukdomar och ålder utöver det fokus som har legat på att undersöka hur personernas köttkonsumtion eventuellt har förändrat deras hälsa.

Studien visar att både oprocessat (rent kött utan tillsatser) och processat (bland annat charkprodukter) rött kött ökar risken för att drabbas både av hjärt- och kärlsjukdomar men även av en del cancersjukdomar såsom tjocktarmscancer.

Riskfaktorer – ämnen

Det är flera olika ämnen i det röda köttet som forskarna bakom studien tror är orsaken till varför risken för dessa sjukdomarna är förhöjd:

Nitrit

Nitriter är olika salter som förekommer främst i charkuteriprodukter såsom korv. Men nitriter finns även naturligt i kött och detta ämne ökar cancerrisken i fall det förekommer i onaturligt stora mängder.

Järn

Kött innehåller en form av järn som kallas hemjärn. Denna form av järn finns bara i animaliska produkter och det järn som finns i vegetabilier kallas icke hemjärn. Det är alltså den animaliska formen av järn som anses vara en riskfaktor för cancer, alltså främst den typ av hemjärn som finns i det röda köttet.

Natrium

Natrium är det ämne som finns i vanligt salt – som vi ofta tillsätter vårt röda kött vid tillagning eller som finns i charkuteriprodukter. Natrium är ett riskämne för hjärt- och kärlsjukdomar. Hur stor risk det är att äta stora mängder salt beror lite på hur saltkänslig individen är och kan därför variera mycket beroende på olika människor. Men generellt sägs det att ett ökat natirumintag ökar risken för att drabbas av hjärtrelaterade sjukdomar.

Fett 

Fett är ett ämne som kan finnas mycket av i en del köttprodukter som så feta korvar och andra processade livsmedel. Rent kött innehåller ofta låg fetthalt och utgör därmed inga större riskfaktorer. Fett kan vara en negativ faktor ur cancersynpunkt. Det har nämligen visat sig att äter man en kost som är rik på fett (framför allt mättat fett som finns i animaliska produkter) och samtidigt en kost som är snål på fibrer ökar det risken både för magsäcks- och tjocktarmscancer.

Riskfaktorer – tillagning

Det är inte bara enskilda näringsämnen som avgör hur skadligt rött kött nu verkar vara för oss. Även val av tillagningsmetod spelar in.

Kokning och ugnsbakning är att föredra framför stekning. Vid stekning bildas nämligen så kallade nitrosaminer som kan vara cancerframkallande i stora mängder.

Detta kan du göra

Kom ihåg att det inte är fel att äta rött kött ibland, eftersom det är livsmedel som innehåller mycket bra protein, järn och andra näringsämnen. Men man bör minska mängderna till en halv portion rött kött per dag eller ta en hel portion kött varann dag till exempel. En portion kött brukar man räkna är ca 125-150g.

Att hitta andra proteinrika alternativ istället för det röda köttet är att föredra. Det har visat sig att fågel, fisk, baljväxter (linser, ärter och bönor) och nötter är exempel på sådana ersättningsvaror som kan minimera risken att insjukna i någon av tidigare nämnd sjukdom.

Läs hela studien: Internal Medicine

Bild: SXC

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>