Så blir du ett proffs på vardagsmotion – och motverkar det skadliga stillasittandet

Forskning har visat att vi sitter upp till 14 timmar om dagen. Samtidigt är Sverige ett av de länder där flest motionerar i jämförelse med andra länder. Det har dock visat sig att det som spelar roll är vardagsmotionen – oberoende om du motionerar tre gånger i veckan eller inte.

vardagsmotion

Du sitter i bilen, på bussen eller tunnelbanan på väg till jobbet. Efter att ha hämtat dagens första ranson av kaffe sätter du dig vid skärmen, och där stannar du till lunchdags – det är mycket nu. För säkerhets skull tar du lunchen vid datorn, för att kolla av inkorgen och se om du kan rensa bland all kommunikation. Du känner dig effektiv. På eftermiddagen börjar tröttheten göra sig påmind – vad skönt det ska bli att komma hem och slänga sig på soffan.

Så här ser verkligheten ut för många, och avbrotten från stillasittande är få. För mycket stillasittande i sträck, utan pauser för bensträckare och rörelse, leder till att vi lättare drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och även vissa cancerformer. Värt att veta är att ny forskning visar att bensträckare gör skillnad: korta pauser ger skillnader i hälsoläget för dig. Människor i studien som knappt rörde på sig, hade längre telomerer för att de ändå tar sig en bensträckare. Långa telomerer anses idag vara en positiv hälsofaktor.

Det är alltså den långvariga inaktiviteten vi behöver komma åt. Så här kan du bli proffs på vardagsmotion:

  • Se till att pausa var 30:e minut: Några benböj för att aktivera sätesmusklerna, en stor muskelgrupp.
  • Hitta dina möjligheter till rörelse:
    • stå upp i tunnelbanan
    • skaffa höj- och sänkbart skrivbord
    • ”hitta” alla trappor som du kan under en dag, och använd dem!
  • Walk & talk: man behöver inte sitta för att ha möte. Ut och gå med kollegerna.
  • Få med dig fler på tåget: då kan ni peppa varandra.
  • Inför pausgympa hemma, i reklampauserna eller när du vet att du suttit längre.

Det kan handla om två minuter per gång – som gör verklig skillnad!

Bild: Pixabay

Mer att läsa

7 kommentarer

  1. 2

    Tack Emilia. Det är just detta att få in det i den dagliga rutinen, när tex pausgympan har blivit en naturlig del av vardagen som det blir enkelt. Det gäller bara att komma dit 🙂

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>