Så enkelt får du i dig tillräckligt med fisk

Enligt Livsmedelsverket och de svenska näringsrekommendationerna bör vi äta fisk tre gånger i veckan. En omöjlighet kan många tänka, speciellt då vi även har en rekommendation om att äta fet fisk två av dessa tre gånger. Men det är inte så svårt om man använder sig av ett par enkla knep. För fisk gör gott för oss, det är en livsmedelsgrupp som innehåller väldigt mycket omega-3-fettsyror och de feta fiskarna är även goda källor för vitamin D som vi svenskar ofta kan få brist på.

Men hur gör man då för att få i sig tillräckligt med fisk? Jo, en enkel grundregel som kan införas är att ha en fiskdag i veckan. Tillagas det fisk på kvällen till middag och sedan ser till att det finns extra till en matlåda att ta med till jobb/skola dagen efter är du redan uppe i två portioner per vecka. Då är det bara en gång till i veckan du ska äta fisk.

Vill man inte tillaga fisk som huvudmål mer än en gång i veckan, eller kanske rent av inte tycker om fiskrätter, finns det även andra knep att ta till, bland annat att:

  • Ät ett par sillbitar – kanske kan du göra dig en god sillmacka till helgfrukosten eller till kvällsfikat.
  • Använd konserver. Makrill och tonfisk är två feta fiskar på konserv. Det är enkelt att äta efter ett träningspass eller till mellanmål tillsammans med exempelvis någon mejeriprodukt som keso. Blanda till exempel tonfisk, keso och någon god grönsak, lägg det på ett gott bröd och vips du har en god och mättande smörgås.
  • Köp hem gravad eller kallrökt fisk såsom lax. Det är också enkelt att äta till ett mellanmål, eller så kan det utgöra en del av ett huvudmål.
  • Testa böckling- eller laxpastej på tub, ännu en produkt som lämpar sig bäst på ett gott bröd. Även makrill finns på tub.

Svårare än så behöver det inte vara. Ett huvudmål med tillhörande matlåda och sen en sillmacka eller liknande och den rekommendation som för många tycks omöjlig blir helt plötsligt möjlig.

Bild: vitasamb2001 / FreeDigitalPhotos.net

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>