Så får du enkelt i dig mer frukt och grönt

Det kanske inte är en självklarhet för alla att varje dag få i sig de 500 gram frukt och grönsaker som Livsmedelsverket rekommenderar. För egen del kräver det att jag tänker till lite och här kommer några tips på hur man på ett enkelt sätt kan öka intaget av grönsaker. En tanke kan vara att i större utsträckning betrakta grönsaker som en beståndsdel i måltiden istället för ett separat tillbehör. Att låta grönsaker ersätta en del av de vanliga kolhydratkällorna kan ge en mer näringstät och dessutom mycket godare måltid.

Istället för att servera ris eller couscous som ensamt tillbehör kan du t.ex. blanda ut detta med grillad paprika eller marinerade bönor.

Gör en gratäng på t.ex. broccoli, aubergine eller brysselkål och servera som tillbehör till kött eller fisk.

Istället för potatis som tillbehör kan du använda andra rotsaker såsom morötter, palsternacka kålrötter eller jordärtskocka. Extra gott blir det att ugnsrosta rotsaker och i rätt säsong är de väldigt billiga och näringsrika.

Använd kokta linser som tillbehör, antingen ensamt eller i form av en ljummen linssallad med tomater, ruccola och avokado. Linser är rikt på bland annat järn och protein.

När du kokar pasta kan du med en potatisskalare riva ner tunna skivor av morot eller zucchini i kokvattnet mot slutet av koktiden. Pastan blir snyggare och får lite tuggmotstånd.

Använd rotsaker för att dryga ut t.ex. en köttfärssås. Finriv vitkål eller morötter och låt det steka med färsen, det gör dessutom rätten både saftigare och billigare.

Gör en gryta. Ett ypperligt sätt att få ner allt gott du gillar på samma ställe. Om du gör en långkoksgryta kommer rotsaker att koka sönder och framförallt tillföra grytan mycket smak. Vill du istället ha mera textur på grönsakerna bör de inte koka med fullt så länge.

Woka mera. Damma av den gamla hederliga wokpannan. Frysta wokgrönsaker är riktigt gott och enkelt att ha hemma i frysen. Släng i lite kyckling, fisk, skaldjur eller ägg och om du vill nudlar eller ris också.

Soppor är tacksamma för att få ner mycket grönt. Antingen kan grönsaker få koka med i bitar i en soppa eller så kan de få utgöra större delen av soppans bas. Prova sötpotatis eller morot och blanda med grädde eller kokosmjölk och gärna något kryddstarkt som chili eller ingefära. Mixa sedan soppan och du får en krämig och mättande soppa som du kan slänga ner valfria tillbehör i.

Gör kalla såser och röror på t.ex. bönor eller kikärter och använd som smaksättare till maten eller som dip eller smörgåspålägg.

Fram med grillen men släng för guds skull den färdigköpta potatissalladen åt fanders! Ta något gott istället, som svamp, paprika, majs, sparris, zucchini eller lök. Marinera, spetta, baka i folie, lägg i halster eller direkt på grillen. Så gott som det kan bli.

Av Jenny Bagglund

Bild: SXC

Mer att läsa

3 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>