Så gör du en livsförändring som ger dig ett leende på läpparna och spring i benen

Det går mot mörkare tider och vår kropp behöver lite extra omtanke. Många känner sig peppade att genomföra en livsstilsförändring av något slag och om det känns aktuellt så har du förmodligen också ett behov av det. Men gör inte som alla andra och börja om varje höst. Gör det en gång för alla och håll det sen! Jag berättar hur.

livsstilsförändring i höst

En livsstilsförändring ska göras för att hållas. Nästa höst ska du inte behöva tänka på detta igen. Du ska inte behöva tänka på samma livsstilsförändring i vår, och du ska inte behöva må dåligt över jul för att du inte kan hålla din nya livsstil. Vi människor är experter på ursäkter då det vankas ljuvlig mat och mörka kvällar.

Men det är faktiskt så att i en sund livsstil ingår ljuvlig mat och mörka kvällar; i en sund livsstil njuter du av din livsstil och behöver inte ha ångestkänslor eller JagVäntarTillsPåMåndag-attityd. Ditt vardagsliv ska flätas ihop med kost och fysisk aktivitet som boostar kroppen så där skönt. Det är inte ens speciellt svårt när du väl får kläm på det.

Följ de här fem stegen så klarar du av det, lätt som en plätt!

1. Sätt dig ner en stund och tänk igenom din vecka. Gör det då du har en lugn stund på kvällen, gärna med en liten anteckningsbok och en kopp kaffe eller te du gillar. Skriv upp din veckovardag.

2. När du ser ditt schema så ska det väcka nyfikenhet: Var kan jag klämma in lite kvalitetstid som får min kropp att må bra? Var jag klämma in en 20-minuterspromenad? Var kan jag klämma in ett pass rolig gruppträning? Var kan jag klämma in en stund på spikmattan? Var kan jag klämma in det där jag vill prova på?

3. Är ditt veckoschema förhandlingsbart? Har du tagit på dig för mycket av annat? Vi som har barn kan till exempel göra upp med andra föräldrar att köra varannan vecka och så vidare. (Här kommer ju ofta kommentaren om att det är så stressigt och mycket att göra. Men om inte omtanke om kroppen får plats så kanske det är dags att se över om man kan korta ner, ta bort, planera om).

4. Skaffa dig träningsvänner! Är ni två, tre kanske fler som vill komma igång? Gör det tillsammans. På så sätt kommer ni turas om att motivera då orken tryter. Det är speciellt bra för dig som tycker att det är tråkigt att träna. Det blir så mycket roligare ju fler man är – och kroppen lär sig faktiskt till slut att gilla rörelse.

5. Se resultaten – på rätt sätt! Detta är jätteviktigt för att motivera sig själv. Men för att klargöra en sak nu så vill jag att du ska strunta blankt i våg och måttband. Det är inte viktigt. Vill du nu ha något mått så använd känslan som blir när dina kläder blir för stora. Jag highfivar mig själv när jag exempelvis kortar ner tiden på sträckan jag springer. Dessa resultat är allra bäst att gå efter:

  • Jag känner mig snabbare…
  • Jag känner mig starkare…
  • Jag känner mig gladare…
  • Jag känner mig piggare…

Använd din höstboostade fantasi och gör en livsförändring som ger dig ett leende på läpparna och spring i benen!

Foto: Johanna Arogén

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>