Så hinner du med träningen

Många av oss skulle vilja klämma in träning på sitt hektiska schema, men vet inte riktigt hur. Det är ofta tidsbrist och det slutar med att man antingen struntar i det eller skjuter upp det. Men det finns kanske ett sätt som ger oss perspektiv och jag kallar det för veckokalkyleringen; vad gör jag egentligen under en hel vecka?

Veckan har 168 timmar – fundera på veckobasis vad du hinner med och se om det blir några timmar över; de kan du ju lägga på träning. Och blir det inget över – titta på veckokalkylen och se om du kan få loss några timmar. Vi testar ett exempel.

En fördelning skulle kunna vara:

  • Sova 8 timmar per natt = 56 timmar
  • Syssla med bloggen 45 minuter per dag = 0,75 * 7 = 5,25 timmar
  • TV i snitt en timme per dag = 7 timmar
  • Laga mat två timmar per dag = 14 timmar
  • Äta två timmar per dag = 14 timmar
  • Jobba heltid = 40 timmar
  • Vara med barnen i snitt 2 timmar per dag = 14 timmar
  • Städa en halvtimme per dag = 3,5 timmar
  • Internet= 3,5 timmar
  • Restid ca 1 timme per dag = 7 timmar

SUMMA = 164,25 timmar

Det ger mig ytterligare 3,75 timmar att göra något. Kanske att jag borde minska på TV:n och datorn? Var kan jag få loss några timmar? Modellen är bara ett sätt att faktiskt se vad mina timmar går till. Testa och se!

Bild: stock.xchng

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>