Så lätt får du i dig dina antioxidanter

Det finns många kosttillskott ute på marknaden. Många av dessa tillskott finns till och med i våra livsmedelsbutiker. Dessa tillskott sägs förhindra förkylningar, trötthet och så vidare. Frågan är då bara, behöver vi dessa tillskott?

antioxidanter

Personer som äter en varierad blandkost och som inte har några sjukdomar eller liknande behöver inga tillskott. Här ska man hellre lägga fokus på att äta tillräckligt med frukt och grönt samt fet fisk, vegetabiliska oljor och äggula. Alla dessa livsmedel innehåller höga halter av de två viktigaste antioxidanterna som är C- och E vitamin.

Alla kan inte äta en varierad blandkost av olika anledningar. Kanske är du vegetarian/vegan eller lider av allergier mot ägg eller fisk. Det finns flera anledningar till varför en del personer inte kan äta en varierad blandkost och därmed löper risk för att få i sig för lite av dessa viktiga antioxidanter. Rådet till dig är i så fall att undersöka hur din kost ser ut; om du exempelvis inte kan äta fisk kan du täcka behovet av E-vitamin genom att använda oljor i matlagningen istället. Eller har du svårt att äta tillräckligt med frukt och någon anledning kan du istället kanske dricka ett glas nyponsoppa om dagen och på så sätt täcka ditt behov av C-vitamin.

De allra flesta klarar sig som sagt utan kosttillskott, men om du är osäker på om du behöver ett tillskott råder jag dig till att prata med någon som har en kostutbildning om hur du äter och låt denna person rådgöra dig.

Problemet med kosttillskotten är att de ger dig ett alldeles för stort intag utav ämnena, vilket är onödigt och i vissa fall skadligt. De kosttillskott som ger flera olika vitaminer och mineraler i en enda tablett är något bättre. Men fortfarande ger det dig oftast för mycket av dessa antioxidanter.

Det naturliga är oftast bäst, och om inte annat så är det nästan alltid godast. Bara det är en anledning i sig till att satsa på riktiga råvaror istället för tabletter!

Bild: Pixabay

Mer att läsa

3 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>