Så många timmar behöver du sova för att må bra, enligt ny forskning

När vi diskuterar hälsa nämns ofta sömn som en faktor, men i verkligheten prioriteras sömnen ofta ner – till förmån för att hinna träna, jobba lite extra eller något annat. Hur mycket sömn behöver vi egentligen? Nu finns samlade bevis för ett välgrundat utlåtande, och detta kommer inte som en överraskning.

somn

Experterna har gått igenom tidigare forskning, för att kunna ge en rekommendation baserad på de bevis som faktiskt finns. Tidigare var rekommendationen 8 timmars sömn varje natt, medan nyare studier indikerar att friska vuxna presterar bra med kring 7 timmars sömn. Rekommendationen innehåller ingen övre gräns för vad som är ”normalt” antal sömntimmar, då det inte fanns bevis för att det skulle vara skadligt att sova mer än 8 timmar. Däremot, om man sover mer än 9-10 timmar per natt och ändå inte känner sig pigg, ska man prata med en läkare.

Att regelbundet få färre än 7 timmars sömn kan leda till en del hälsoproblem, t ex högt blodtryck, diabetes, stroke och andra hjärtproblem och metaboliska besvär. Sömnbrist kan också orsaka koncentrationssvårigheter och humörsvängningar.

Forskarna hoppas att detta ska hjälpa människor att förstå hur viktigt det är med sömn.

—Sov bra för att må bra. Det är inte en personlig åsikt, utan starkt vetenskapligt bevisat. Människor behöver börja se sömn som ett sätt att göra hälsosamma val i livet, säger de.

En svensk studie som kom ut nyligen visade att om du sovit för lite kan du uppfattas som tröttare, mindre frisk och mindre attraktiv av din omgivning. Dessutom är andra personer mindre villiga att umgås med någon som ser sömnig ut och det finns till och med en risk att jobbsökandet går lite sämre. Alltså ytterligare en bonus med att sova ordentligt.

Källa

Bild: Pixabay

3 kommentarer

  1. Pingback: Undantaget som bekräftar regeln (som säger att vi måste flasha med hur hälsosamma vi är) | Liselotte Howard

  2. Pingback: Fungerar du lika bra trots sömnbrist? (Eller vet du bara inte om när du sover..?) – Livskick

  3. Pingback: Återhämtningskalendern, lucka 5 – Johanna Ahlsten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *