Så tar du emot kritik utan att ta åt dig personligt

Att bli kritiserad är inte alltid så roligt, särskilt inte om det är obefogade åsikter. Ofta kan dock även negativ kritik användas till något positivt: utan sådan blir det svårt att bli bättre på det vi gör. Nyckeln är att inte ta feedbacken personligt, oavsett om kritikern är ute efter att trycka ner dig eller hjälpa dig – vilket är nästintill omöjligt att veta. Att lära sig att ta emot informationen på ett sunt och logiskt sätt är viktigt, och här är några punkter som en hjälp på vägen.

kritik

Agera inte defensivt

Att gå in i attackläge är aldrig bra när någon tar sig tid att ge dig en utvärdering. Att börja argumentera kommer bara få dig att verka oemottaglig och grälsjuk, vilket kanske bara ytterligare bygger på kritikerns poänger. Istället för att följa den instinktiva känslan att slå tillbaka; ta ett djupt andetag, bekräfta att du hört deras tankar, och ställ konstruktiva frågor, t ex: ”Jag uppskattar att du uppmärksammar mig på det här. Kan du ge några specifika exempel? Hur kunde jag ha gjort annorlunda?”. Genom att ställa öppna frågor uppfattas du som samarbetsvillig, flexibel och öppensinnad. Även om du inte håller med så är det mer respektfullt och moget att ta emot kritik utan att försvara sig.

Bli inte paranoid

Det är normalt att bli lite paranoid och känna att alla är emot dig, när du får negativ kritik. I ditt huvud känns det förmodligen som att kritikern anser att du är helt inkompetent, men i verkligheten erbjuds du en åsikt – som du kan göra vad du vill med. Kommer feedbacken från en uppriktig vilja att du ska bli bättre på något eller att en relation ska fungera smidigare, så kan det vara bra att veta om att dessa kritiker kan hjälpa dig på vägen. Om chefen verkligen trodde att du inte klarar ditt jobb hade du fått höra det, och om en bekant eller närstående inte tålde dig hade du garanterat vetat om det. Istället för att känna dig nedslagen eller arg, uppskatta att du har människor omkring dig som är bekväma med att kommunicera problem, och som litar på att du lyssnar på dem.

Be inte om ursäkt

Du kan absolut ändra ditt beteende, men att be om ursäkt är onödigt såvida det inte faktiskt krävs en riktig ursäkt för något du gjort (t ex om du sårat någons känslor). På arbetsplatsen är det dock bättre att rakryggad ta emot kritiken och göra annorlunda i fortsättningen, för en ursäkt får dig bara att verka svag och obeslutsam. Säg istället ”Ja visst, det hade jag inte tänkt på”, till exempel. Ett löfte om att göra något på ett annat sätt är lika artigt och får dig även att verka ansvarstagande.

Döm inte dig själv så hårt

Kritik, även negativ, är en del av livet, och det får vi alla då och då. Kom ihåg att ingen är perfekt. Om någon ber dig att ändra ditt beteende så är det för att du är värdefull för dem på något sätt. Även om det är svårt ibland: var medveten om ditt värde och försök att inte ta åt dig personligen av kritiken.

Om kritikern faktiskt bara är ute efter att sänka dig, tänk på att personen har rätt till sin åsikt, men att du också har rätt att låta den rinna av dig. Du har bättre saker att göra med din tid än att oroa dig för vad andra tycker.

Källa: Avelist.com

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>