Salt: med eller utan jod?

Jod är ett av de få mineraler som ingår i kroppens hormoner. Jod finns nämligen i sköldkörtelhormonerna tyroxin och trijodityronin. Hormonerna reglerar kroppens tillväxt och utveckling.

Förr var jodbrist väldigt vanligt i Sverige. Det som händer vid jodbrist är att man löper stor risk för att få en sjukdom som heter struma, vilket innebär en förstoring av sköldkörteln. När jod kommer in i kroppen lagras det i thyreoglobulinmolekylerna i sköldkörteln och när jodhalterna då sjunker kompenserar kroppen det genom att förstora körteln. Drabbas man av struma som barn hämmas den fysiska och psykiska tillväxten.

Jod finns naturligt i fisk och skaldjur. Sedan finns det även jod i mejeriprodukter och detta beror delvis på att man på 1970-talet började jodberika djurs foder. Det finns också en del jod i vissa algbaserade produkter vilket kan vara bra att tänka på om man är vegan. Jod förekommer även i en del kosttillskott som är ägnade för veganer/vegetarianer. Sist men inte minst har vi det jodberikade saltet.

Så här ser rekommendationerna ut för jodintaget:

  • Män och kvinnor: 150 microgram
  • Gravida: 175 microgram
  • Ammande: 200 microgram
  • Barn: 40-120 microgram

Den viktigaste jodkällan vi har i Sverige är det jodberikade saltet och det står nästan för hela vårt dagliga intag av jod. Ett gram jodberikat salt innehåller 50 microgram jod vilket är en tredjedel av våra behov. Får man i sig 3 g jodberikat salt har man uppnått rekommendationerna.

Äter man en kost med väldigt lite salt i om man till exempel har högt blodtryck eller liknande bör man vara väldigt noga med att alltid använda jodberikat salt när man väl konsumerar det för att uppnå rekommendationerna. Annars bör man vara noga med att konsumera mycket fisk och skaldjur.

Äter man alldeles för mycket jod är det inte heller bra för det kan också leda till struma. För i vissa fall har man sett att stora mängder i form av det som förekommer i algpreparat har hämmat syntesen och frisättningen av tyreoideahormoner, som i sin tur leder till struma.

Så se till att din konsumtion av jod är lagom hög, och till er som är gravida eller ammande: Var vaksamma över att era barn får i sig jod. Annars kan deras tillväxt drabbas.

För min egen del är det alltid jodberikat salt som gäller när jag står i affären och ska välja.

Källor:

  • Livsmedelsverket, www.slv.se
  • Näringslära för högskolan (femte upplagan 2008)

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>