Simning som träning har många fördelar

Jag liksom många andra har tränat för fullt inför Vansbrosimmet. Nu i helgen hoppar många motionärer ner i den kalla älven för att simma tillsammans. Just det här motionsloppet kräver mod, stor vilja och enorm kämparglöd att klara då vattnet inte är det varmaste och med tanke på att vi är så många som ska simma samtidigt. Det blir lätt trångt. Varför gör många motionärer det här kan jag då fråga mig?

Kanske är det för att testa var kylgränsen går? Eller kanske för att vilja simma längre än vad man någonsin gjort förut? Eller är det som jag tror – för att man mår bra av att simma och för att många kan ta del av denna härliga motionssport?

Fördelarna med simning är många. Jag vill här belysa ett par av dem för att klargöra hur enkel, smidig och tacksam sporten är för kroppen.

Enkelt

Du behöver simkläder i form av ett par badbyxor, en baddräkt eller en simbikini. Vill du kan du komplettera utrustningen med simglasögon, badmössa och eller en våtdräkt för lite kallare vatten. En del vill även simma med näsklämma om det upplevs obehagligt att få vatten i näsan. Denna utrustning kan enkelt kastas med i en väska en skön sommarkväll på väg ut till naturen eller till närmsta simhall.

Skonsamt och effektivt

Att simma är ett enkelt sätt att träna hela kroppen. Genom att variera mellan olika simstilar (frisim, ryggsim, bröstsim, fjäril för den som behärskar det, etc) har du enkelt en variationsrik träningsform i din hand. Du kan även variera träningen genom att köra lite längre distanspass ena dagen för att sedan nästa dag köra en kortare och kanske snabbare sträcka, varför inte genom intervallträning?

Simning är en väldigt skonsam sport för kroppen, eftersom vattnet gör den lättare och därmed minskar belastningen på lederna. Det är en stötfri sport som gynnar dem som känner av leder, har värk av något slag eller en eventuell övervikt.

Genom att simma förbättrar du din kondition samtidigt som du belastar musklerna och blir starkare.

Tillgängligt

Om det inte finns en simhall i närheten finns oftast en sjö, en å eller ett hav i närheten. Du kan simma på många olika ställen och det är alltid bra att variera träningen mellan både bassäng och öppet vatten – både för att göra träningen mer effektiv men även för att göra träningen mer alternativ och på sätt lite roligare under en längre tid.

Glöm bara inte att meddela någon om att du åker och simmar i öppet vatten själv. Det är en viktig säkerhetsfråga.

Prisvärt

Motionsformen behöver inte kosta mycket. Efter att du har införskaffat din grundutrustning i form av kläder så är det endast inträde till simhallen som behöver kosta. Tränar du utomhus, vilket jag personligen föredrar nu på sommaren, blir det helt gratis om du väljer det öppna vattnet.

Ut och dyk i plurret nu alla glada motionärer! Sommarkänslan kan inte bli bättre än en varm sommarkväll då man får hoppa i vattnet och bara simma ett tag för att sedan kliva upp och klä sig varmt igen.

För att läsa om hur det går för Lotta i Vansbrosimmet, besök hennes blogg!

Bild: Lotta Mårtensson

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>