Självmedkänsla – visa dig själv vänlighet

Vi har nog alla varit där någon gång. Anklagande oss själva när något inte blivit som vi ville, uppfyllda av känslor av otillräcklighet och skam, övertygade om att vi är misslyckade. När vi mår dåligt kan hela tillvaron präglas av ett ständigt uppräknande av våra tillkortakommanden. Begreppet självmedkänsla dyker upp överallt just nu. Men vad innebär det egentligen?

sjalvmedkanslaSjälvmedkänsla kan vara ett verktyg för att minska de känslor av skam och otillräcklighet som drabbar oss, idag kanske oftare än någonsin. I dagens samhälle förväntas vi hinna och orka allt, och det helst med ett leende på läpparna. Det är så lätt att välja ut fragment – det vill säga det vi ser i sociala medier – och tro att en och samma människa gör alla dessa saker: Tränar hårt varje dag, äter enligt strikta dieter, träffar hundratals vänner, jobbar långa dagar, och så vidare. Men det är ju inte sant – en sådan människa finns inte.

Självmedkänsla minskar de känslor av skam som ofta rotar sig  oss när vi inte lever upp till kraven som omger oss. Det handlar om att ge sig själv den vänlighet vi hela tiden ger till andra, att vara sin egen bästa vän. Det handlar om att låta sig själv vara mänsklig. Att se sig själv – med alla sidor – och känna kärlek, istället för att fokusera på eventuella brister.

Psykologen Kristin Neff, som myntade termen självmedkänsla, menar att det är dags att skifta fokus: Att sluta jaga självförtroende, och istället fokusera på att ge sig själv medkänsla. Vårt självförtroende är beroende av våra prestationer, omdömen och jämförelser med andra. Fokus ligger på dig själv – vilket betyder att också pressen att prestera tillräckligt bra ligger på dig och ingen annan. Det är därför  lätt att, trots ett gott självförtroende, känna sig ensam och otillräcklig. Självförtroende skiftar också snabbt beroende på just vad vi presterar. Inte sällan ”coachar” vi oss själva genom att skrämmas eller skälla.

”Självkritik väcker rädsla och aktiverar samma områden i hjärnan som då vi är utsatta för hot utifrån. Vi reagerar med kamp-flyktbeteenden och får påslag av stresshormonerna kortisol och adrenalin”, skriver Dagens Nyheter om ämnet. Det kan kännas läskigt att då istället praktisera vänlighet mot sig själv, speciellt om man misslyckats. Men att motiveras av ångest leder sällan till något bra i längden. ”Självmedkänsla kopplar i stället till systemet för omsorg och omhändertagande, enligt forskningen. Det lugnar hjärtrytmen och aktiverar må bra-substanser som oxytocin och endorfiner.” skriver DN vidare. En ganska bra utgångspunkt för mod, lycka och hälsosamt arbete, eller hur?

De som arbetar aktivt med självmedkänsla blir mindre rädd för att misslyckas och känner sig mindre ensam, eftersom man står på sin egen sida. Varje gång vi tänker en tanke bildas ett slags ”spår” i hjärnan och för varje gång vi upprepar samma tanke blir spåret djupare, och lättare att falla tillbaka i ytterligare en gång . Att tänka nya tankar – alltså bilda nya spår – kräver arbete, men det går. Det handlar om att bli medveten om tanken,  att byta ut den och att ha tålamod med sig själv, ja, att visa sig själv medkänsla.

Tips:

1. Hur skulle du tala till dig själv om du var din bästa vän? Vi är ofta så mycket mer förstående för andra än mot oss själva. Behandla dig själv som du skulle behandla din bästa vän om hen befann sig i samma situation.

2. Träna på att uppfatta hur du talar till dig själv – särskilt då du misslyckats med något du företagit dig. Fånga upp tanken och försök att tala till dig själv med medkänsla istället.

Här kan du testa hur mycket självmedkänsla du har: www.self-compassion.org

Källor:

Bild: freeimages.com

Mer att läsa

10 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>