Skippa förbuden och njut av goda vanor!

Att sluta äta vitt bröd, sluta småäta, sluta ligga framför TV:n på kvällen – det finns många olika saker som vi önskar att vi kunde sluta med, en ovana vi kan ge upp. Det som känns så lätt att lova på söndagskvällen efter en helg med god mat, några glas vin och sena kvällar är mycket svårare att verkligen genomföra när väckarklockan ringer ilsket på måndag morgon.

vanor

 

Vi lägger ner mycket tid på att fokusera på vad vi inte får äta, inte får göra och inte får dricka. Detta fokus gör det väldigt mycket svårare att ge upp sina dåliga vanor eftersom man konstant är fokuserat just på dem. ”Jag får INTE köpa choklad till fika”, ”Jag får absolut INTE äta någonting vitt” och ”Jag får INTE hamna framför TV:n ikväll igen”.

Fråga dig själv vad som skulle hända om du istället tänkte ut en ny bra vana varje söndagskväll? En bra vana att fokusera på istället för de dåliga; dricka 8 glas vatten, promenera till jobbet, äta sallad till lunch, träna på kvällen eller laga en ordentlig middag till familjen.

Att etablera nya vanor är så mycket lättare än att sätta upp förbud på saker som du inte får göra, eller saker du inte får äta. Men om vi istället bestämmer oss för att äta sallad till lunch oftare så skär vi samtidigt bort de feta luncherna som varit en dålig ovana. Lägger vi till goda vanor kommer de istället på ett naturligt sätt ta över efter de dåliga ovanorna utan att vi lägger sådant tungt fokus på ovanan utan istället fokuserar på den goda, nya vanan vi skaffat oss.

Att lägga till en god vana varje vecka kommer leda till ett friskare liv som lämnar mindre utrymme till dina dåliga ovanor, även om det handlar om att välja en grov frukostmacka istället för en ljus, eller vanligt kaffe istället för en fet latte vid förmiddagsfikat.

Man brukar säga att ”många bäckar små gör en stor å”. Likadant bör man tänka i sitt vardagsliv, ”många goda vanor små gör så att man gott kan må!”

Av Josefin Wallin

Besök Josefins blogg

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>