Små förändringar bäst för en sund viktnedgång

Att gå ner i vikt behöver inte handla om extrema metoder, det har vi på Livskick alltid sagt. Genom att göra små förändringar i ätvanorna kan man faktiskt också få bra resultat. Tricket är att ta reda på vilka förändringar som passar just dig, och lära dig hur du håller dig till de förändringarna tillräckligt länge för att göra dem till ett naturligt beteende.

Små förändringar bäst för en sund viktnedgång

Studier vid Cornells universitet tittat på det här med att göra små förändringar i ätandet, istället för att banta. Deltagarna fick svara på frågor om sig själva, och sedan fick de tre personliga tips som de skulle följa under en månad. Alla tips baserades på forskning gjord av samma författare. Deltagarna kunde ladda ner en checklista för att följa hur väl de genomförde de tips de fick, och så fick de påminnelser via e-post.

Vid slutet av varje månad skulle de skicka in en uppföljningsenkät. Av de 504 deltagarna som fullföljde minst en uppföljningsenkät hade 42 % gått ner i vikt. De som höll sig till de förändringar de skulle genomföra hade gått ner mest i vikt. De som höll sig till planen i mer än 25 dagar per månad hade i genomsnitt gått ner drygt 1 kg i vikt varje månad, och de som var kvar i programmet minst tre månader och fullföljde minst två uppföljningsenkäter hade i genomsnitt gått ner 1 % av sin startvikt.

De faktorer som kunde sätta käppar i hjulet handlade om att tipsen inte passade individen, att man glömde, var för upptagen, att omständigheter inträffade; såsom semester eller känslomässigt ätande.

De mest effektiva tipsen var:

  • Ha bara nyttig mat framme i köket
  • Ät aldrig något direkt ur förpackningen – portionera alltid ut maten på en tallrik
  • Ät något varmt till frukost inom en timme efter att du vaknat
  • Undvik att låta det gå längre än 3-4 timmar mellan varje måltid
  • Lägg ner besticken mellan tuggorna för att äta långsammare

Genom att göra små, hållbara, förändringar i ditt dagliga ätande kan du få en långsam men säker viktnedgång och skapa nya, sunda vanor. Att hitta ett antal ”regler” att hålla sig till i början av en viktnedgång – som är relevanta, anpassade och genomförbara – kan vara tillräckligt. Skapa sedan dina egna förändringar som passar dig.

Källa: Cornell University

Bild: www.freedigitalphotos.net

Relaterade artiklar

2 kommentarer

  1. Pingback: Övervikt och viktnedgång – sluta häckla! | Johanna Arogén

  2. Pingback: Problemet med att bekämpa fetma är att göra det till varje pris | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *