Spring till skogs!

Ett utmärkt sätt att få variation i sina löprundor är att då och då förlägga ett träningspass till skogen. Löpning på ojämna små stigar i skogen kan ha stor positiv inverkan på både form och löpteknik. Att lämna löparklockan hemma och bara fokusera på känslan av att springa ute i skogen en vacker höstdag kan dessutom ge en otrolig frihetskänsla och sann löparglädje.

skog

Regelrätt terränglöpning där man springer på opreparerat underlag ställer dock vissa krav på både fysik och löpvana. Är du en ovan löpare kan det vara klokt att ta det försiktigt till en början eftersom kroppen utsätts för en ovan belastning och det gäller förstås att se upp med var man sätter fötterna för att undvika skador. Trots detta överväger fördelarna med råge och det är just det ojämna och varierade underlaget som bidrar till den allsidiga träningen som på sikt bygger upp kroppen och istället förebygger de skador som de monotona rörelserna i vanlig löpning ibland kan ge upphov till. Att springa på ojämnt underlag ger en funktionell och allsidig träning och även små muskelgrupper aktiveras för att hålla kroppen upprätt.

Förutom att terränglöpning är kul och ett bra sätt att bygga upp kroppen på kan det dessutom göra dig till en mycket bättre och snabbare löpare. Även om det går relativt långsamt när man springer i ojämn och backig terräng så förbättras både löptekniken och formen vilket gör att man kan bli mycket snabbare när man sedan springer på flackt underlag igen. Det är annars lätt hänt att man alltid kommer in i samma lunk och efter en tid slutar att uppleva förbättringar om man alltid springer på samma plana underlag.

Med terränglöpning lär man sig att springa på ett mer naturligt och avslappnat sätt och med en bättre löpekonomi och detta är alltså en av anledningarna till varför man kan bli en snabbare löpare genom att lägga in terränglöpning på träningsschemat. En annan anledning är den naturliga intervallträningen som den ojämna terrängen i skogen ger. Backar, rötter och stenar utgör naturliga hinder som pressar upp pulsen ordentligt och detta är perfekt om man saknar den disciplin och motivation som behövs för att träna vanlig strukturerad intervallträning på flackt underlag.

Av Jenny Bagglund

Bild: Livskick

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>