Större modeller säljer bättre

Det finns många anledningar att använda en större variation på modeller i reklam, och vi vet att det går att förändra ideal genom bilder. Ny forskning från Storbritannien visar dessutom att modeller med vanligt förekommande storlekar faktiskt säljer mer kläder än deras smalare motsvarigheter.

modeller

I studien deltog 530 kvinnor mellan 18 och 25 år, som fick uppge vilken modell de föredrog i olika reklamkampanjer. Resultaten visade att när reklamen kom från etablerade varumärken kunde man byta ut de traditionella, smala modellerna mot modeller i mer varierad, och relaterbar, storlek utan att det gjorde någon skillnad i deltagarnas utvärdering av produkten eller modellen. När deltagarna fick se nyare varumärken föredrog de också att se modeller i de storlekar som majoriteten av kvinnor faktiskt använder. En av författarna säger:

—Vår forskning visar att modeindustrin inte behöver vara oroliga om de använder varierade modeller i sina reklamkampanjer, och kanske till och med upptäcker att de säljer bättre då.

I april kom en annan rapport som visade att modeller med storlek 36 var lättare att marknadsföra än modeller med storlek 30 (0 enligt amerikanska storlekar). Det finns några klädmärken som förstått fördelarna med detta och börjat använda modeller med lite större storlekar. (Även om dessa modeller är långt ifrån något slags ”medel” för vuxna kvinnor idag).

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>